loading...
معماری و شهر سازی
ali tavakkoli بازدید : 664 چهارشنبه 22 مهر 1394 نظرات (0)

با سلام خدمت همه کاربران عزیز

این وبسایت با تلاش و همکاری بنده و همکارانم در راستای افزایش دانش عمومی جامعه ایجاد شد.برای بهره مندی از مطالب موجود و نیز مشاهده فیلم و عکس و لینک های دانلود لطفا عضو وبسایت شوید.کسانی که برای هر مطلب نظر می دهند و در رنکینگ شرکت می کنند به صورت خودکار به کاربر وی ای پی تبدیل شده و از مزایای وبسایت بهره مند می شوند.در ضمن سوالات انتقادات و پیشنهادات خود را به ایمیل وبسایت و یا شماره همراه 09371149797پیامک کنید.

با تشکر

علی توکلی

مدیر پیداک

ali tavakkoli بازدید : 800 چهارشنبه 06 بهمن 1395 نظرات (3)

دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ PDF

دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ – کتاب نویفرت (Neufert) یکی از مراجع مهم مورد نیاز مهندسین معمار و عمران می باشد. در این بخش برای همراهان خط معمار، کتاب نویفرت را بطور رایگان جهت دانلود آماده نموده ایم. لازم به ذکر است دو نسخه از کتاب نویفرت ۲۰۱۴ جهت دانلود آماده شده است. نسخه ی اول، تمام رنگی و نسخه..




دانلود رایگان کتاب نویفرت ۲۰۱۴ –

کتاب نویفرت (Neufert) یکی از مراجع مهم مورد نیاز مهندسین معمار و عمران می باشد. در این بخش برای همراهان خط معمار، کتاب نویفرت را بطور رایگان جهت دانلود آماده نموده ایم. لازم به ذکر است دو نسخه از کتاب نویفرت ۲۰۱۴ جهت دانلود آماده شده است. نسخه ی اول، تمام رنگی و نسخه ی دوم سیاه و سفید.

بخشی از سخن مولف در مورد این کتاب :
این کتاب در عرصه جهانی همواره به عنوان شاخص ترین کتاب مطرح بوده و طراحان با استفاده از این کتاب بسیاری از نیازهای طراحی خود را طبق ضوابط و استانداردهای روز جهانی بر طرف می سازند نکته مهم
درخصوص این کتاب واحدهای ارائه شده آن می باشد که براساس سیستم متریک بوده و نقشه های آن فاقد مقیاس است و کلیه ابعاد به دلیل عدم داشتن مقیاس در تصاویر، تعیین و مشخص شده است . استفاده از الگوهای استاندارد نقشه کشی باعث می شود که معماران به راحتی بتوانند به نقشه کشی و به بحث در رابطه با آن در دفتر کار خود و یا محل ساختمان پرداخته و همچنین باعث تسهیل عملیت پست و یا بایگانی می شود

این کتاب فاقد ساختار جمله بندی ادبی بوده و بیشتر به صورت فشرده گویی و خلاصه نویسی تهیه و تنظیم شده و با نسخه قدیمی آن (ویرایش سوم) بسیار متفاوت و در عین حال کامل تر می باشد و استانداردهای به روز برای طراحان در آن مطرح شده است و امید است که مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

لازم به ذکر است که در نویفرت ۲۰۱۴ فصل های جدیدتری اضافه شده از جمله:
کشاورزی..
کارهای جانبی…
مهندسی زیستی…
محل سکونت افراد سالخورده….
و…

 

   دانلود کتاب نویفرت ۲۰۱۴ – نسخه تمام رنگی – حجم: ۶۷ مگابایت

  دانلود کتاب نویفرت ۲۰۱۴ – نسخه سیاه و سفید – حجم: ۲۵ مگابایت

   فرمت هر دو کتاب : PDF

ali tavakkoli بازدید : 630 چهارشنبه 22 دی 1395 نظرات (0)

یکی از نگرانی های کاربران اینترنت ترس از هک شدن سیستم آنها توسط هکرها می باشد و هر چندوقت یکبار شنیده می شود که تعدادی از کامپیوترها هک شده اند و یا دچار حمله از طرف هکرها قرار گرفته اند. در این مطلب شما را با روش های ساده ولی کاربردی برای ایمن تر کردن سیستم های خود و جلوگیری از هک شدن آشنا می کنیم.

سیستم تشخیص نفوذ

یک سیستم محافظتی است که ترافیک شبکه را آنالیز و خرابکاری های در حال وقوع در شبکه را شناسایی می کند. روش کار به این صورت است که با استفاده از تشخیص نفوذ که شامل مراحل جمع آوری اطلاعات، پویش پورت ها، به دست آوردن کنترل کامپیوترها و نهایتا هک کردن می باشد می تواند نفوذ و خرابکاری هایی را گزارش و کنترل نماید. اما چگونه می توان از این حملات جلوگیری کرد؟


۱- استفاده از فایروال

هکرهایی که مستقیما به سیستم شما دسترسی ندارند، از طریق ارتباط اینترنتی به سیستم شما نفوذ می کنند. یکی از راه های ورود آنها استفاده از پورت های شبکه ای باز است. فایروال همه ترافیک اینترنتی شما را که در طول پورت های شبکه ای وجود دارند، در هر دو حالت ورودی و خروجی کنترل می کند. این نرم افزار همچون یک دربان عمل می کند و به کاربر اجازه می دهد تا انتخاب کند کدام برنامه، اطلاعات را دریافت یا ارسال کند. ویروس یاب Zone Alarm و Bit Defender فایروال های خوبی هستند.

که می توان به جای فایروال پیش فرض ویندوز از آنها استفاده کرد.

 فایروال چگونه دات آی آر

۲- استفاده از نرم افزار ضد بدافزار

احتمالا ساده ترین راه برای هکرها به منظور نفوذ به سیستم یک کاربر، استفاده از نصب نرم افزارهای مخرب یا نصب شده توسط کاربران ساده و بی تجربه است. در برخی موارد، کاربر حتی نیاز به تایید چیزی ندارد زیرا به محض اینکه فایل موردنظر توسط کاربر باز شد جاسوس افزار به طور خودکار اجرا می شود و خودش را نصب و راه اندازی می کند. به همین دلیل داشتن یک نرم افزار امنیتی برای محافظت از امنیت سیستم بسیار لازم و ضروری است. نرم افزارهای ضد بدافزار، هر گونه فعالیت مخربی که در کامپیوتر صورت می گیرد را ردیابی و متوقف می کنند.

۳- استفاده از رمزهای بسیار قوی و تغییر هر چند وقت یک‌ بار آنها

شاید بتوان گفت تنها راه برای محافظت از حساب های کاربری آنلاین همچون ایمیل یا حساب های بانکی، استفاده از رمزهای عبور بسیار قوی است. باید از رمزهایی استفاده کنید که به راحتی نتوان آنها را پیدا کرد. برای هر کدام از حساب های کاربری نیز رمزی جداگانه باید در نظر گرفت. همچنین باید توجه داشته باشید که هر چند وقت یک بار رمز عبور خود را تغییر بدهید. شاید این تغییرات مداوم چندان جالب به نظر نرسد و مشکل باشد ولی برای حفظ امنیت اطلاعات فردی و حساس حساب های بانکی باید این سختی را بر خود هموار کرد.

رمزعبور قوی چگونه دات آی آر

۴- امنیت شبکه

اگر فردی به شبکه کامپیوتری شما دسترسی داشته باشد می تواند به ترافیک شبکه شما نفوذ کند و به اطلاعات حساس و محرمانه شما دسترسی پیدا کند. به همین دلیل بسیار مهم و ضروری است که تنظیمات روتر را از حالت پیش فرض تغییر دهید و برای شبکه وای‌فای(بی سیم) خود رمز عبور تعیین کنید.

۵- استفاده از اتصال امن برای ارسال اطلاعات

برای محافظت از اطلاعات شخصی هنگام استفاده از سرویس های اینترنتی، اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتتان را در طول اتصال امن رمزگذاری شده ارسال و دریافت می کنید. در حال حاضر می توانید برای دسترسی به بسیاری از سرویس های مهم از ارتباط امن استفاده کنید که امنیت بالایی دارد(بعنوان مثال https).


۶- کار کردن با حساب های کاربری استاندارد یا محدود شده

بیشتر کاربران تمایل دارند تا از اکانت استفاده کنند زیرا استفاده راحت تری دارد. شما به راحتی می توانید بدون نیاز به سوئیچ کردن بین اکانت ها یا اجرای یک فایل نصب با قوانین اداره کننده یک برنامه را نصب و راه اندازی کنید. می دانید این کار تا چه اندازه مورد استقبال هکرهاست؟

ویندوز ۷ و ویستا امنیت بیشتری دارند زیرا هنگامی که برنامه ایی می خواهد در سیستم تغییری ایجاد کند این سیستم عامل ها به تایید یا اطلاعات لاگین نیاز دارند.

۷- رمزگذاری اطلاعات حساس

هنگامی که اطلاعات بسیار حساس را روی هارد درایو یا هارد اکسترنال خود ذخیره می کنید، حتما آن را رمزدار کنید. به این ترتیب دسترسی به آن دشوار می شود. حتی زمانیکه یک هکر به سیستم کامپیوتری شما نفوذ می کند نیز اگر اطلاعات رمزگذاری شده باشند دسترسی به آنها برایش مشکل خواهد بود. یکی از بهترین ابزارهای رایگان و منبع باز برای رمزگذاری اطلاعات TrueCrypt است.

۸- به روزرسانی سیستم‌عامل و نرم افزارها

بیشتر برنامه ها، باگ و حفره های امنیتی دارند. برای بر طرف کردن باگ ها، برنامه نویس ها آپدیت هایی برای به روز رسانی نرم افزارها می نویسند. آپدیت کردن سیستم‌عامل، درایورها و نرم افزارهای نصب شده حتی اگر قابلیت جدیدی به آنها اضافه نکند این مزیت را دارد که سیستم شما را تا به طور قابل توجهی در برابر بدافزارهای اینترنتی محافظت می کند.

۹- پاک کردن و بازنویسی روی حافظه های داخلی و خارجی

پیش از هر گونه اقدامی در رابطه با تعویض یا تغییر ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات همچون هارد درایوها، یو اس ‌بی فلش ها، کارت حافظه یا دی‌وی‌دی، ابتدا همه اطلاعات موجود روی آنها را پاک کنید و برای اطمینان، دوباره روی آنها اطلاعات بی ارزشی ذخیره کنید و دوباره پاک کنید. به این ترتیب دیگر امکان بازگرداندن اطلاعات دستگاه های ذخیره سازی بسیار اندک است. فقط پاک کردن اطلاعات از روی هارد ضامن امنیت اطلاعات نیست. باید برای اطمینان حتما فضای ذخیره را با اطلاعات متفرقه پر کنید.

امیدواریم این مطلب مفید بوده باشه

ali tavakkoli بازدید : 606 پنجشنبه 09 دی 1395 نظرات (0)

آشنایی با رشته معماری داخلی

به اعتقاد بعضی ها معماری مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. رشته معماری یکی از رشته های مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکده های فنی یا هنری دنیا تدریس می شود این رشته دارای دو جنبه هنری و فنی است. چون در درسهای ارائه شده دروسی است مثل: طراحی، زیباشناسی وغیره که جنبه هنری رشته و دروسی مثل: سازه های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح و … به جنبه فنی این رشته مربوط می شود.

یک معمار باید در طراحی خانه به فضای آرام بخش همانقدر اهمیت دهد که به اصول فیزیکی مثل: نور، صوت و … توجه می کند. بنابراین معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای به شمار می آید که هم شامل مباحث فنی و مهندسی است و هم بر خلاقیت ،   ذوق هنری و زیباشناسی تاکید دارد و هم باید در این راستا مباحث اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی را  مورد توجه قرار دهد .
تحصیلات دانشگاهی در رشته معماری شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در داخل و خارج از کشور می باشد دوره کارشناسی معماری حداقل ۴ سال به طول می انجامد پیش از شروع دوره یک نیمسال بعنوان پیش نیاز ارائه می گردد که جزو سنوات تحصیل به حساب نمی آید ولی ۸ واحد آن جز واحدهای دوره محسوب می گردد.  نیم سال اول دروس پایه از طراحی گرفته تا درس ریاضی و کامپیوتر را می آموزند و در نیم سال سوم به بعد هم هر نیمسال یک درس طراحی ارائه می شود که اصلی ترین بخش مقطع کارشناسی معماری را تشکیل می دهد. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند تعداد کل واحدهای درسی حدود ۱۴۰ واحد است و فارغ التحصیلان این دوره قادر به ایفای نقش در زمینه های زیر خواهند بود :

  • طراحی بنا،از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا.
  • رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)
  • نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)
  • مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)
  • تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان.
  • همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و . . . .
  • طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی.
  • مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی.
  • طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی.
  • انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی این رشته علاوه بر توانمندی در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت، لازم است که در درس ریاضی بخصوص در هندسه قوی باشد چون برای آموزش فن و تکنیک معماری باید دروسی مثل هندسه کاربردی ، هندسه مناظر و ریاضیات و آمار را مطالعه کرد.دانشجوی معماری باید اطلاعات عمومی خوبی در زمینه تاریخ بخصوص تاریخ معماری ایران و جهان ، جغرافیا ، اقلیم‌شناسی ، روانشناسی ، مردم‌شناسی و اقتصاد داشته باشد. چون معماری برای رونق و شکوفایی خویش از تمامی این علوم استفاده می‌کند. همچنین دانشجوی رشته معماری باید بتواند به زبان معماری مطلبش را روی کاغذ بیاورد. یعنی از یک سو ذهنی قوی و خلاق داشته و از قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد و از سوی دیگر طراحی چیره دست باشد تا بتواند به زبان معماری که همان طراحی بناها و فضاهای زندگی است، سخن بگوید.
معماری بیش از آنکه علم و تکنیک باشد، ذوق و سلیقه و استعداد است و معمار کسی است که طرحهای فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمه‌ای کاربردپذیر بسازد. به همین دلیل می‌توان گفت که معمار یک هنرمند است و باید مانند هر هنرمند دیگری چشم، ذهن و دستی توانا داشته باشد تا بتواند به یاری چشم و با تکیه بر ذخیره فرهنگی خود بخوبی ببیند و سپس با ذهنی پویا آنچه را که دیده است به تحلیل کشیده و با احساس و عاطفه درآمیزد و در نهایت به یاری دست و با کمک گرفتن از دانش های فنی و تکنیکی طرحی نو را خلق کند.
با توجه به دروس خاص این رشته و نیاز به عکسبرداری، تهیه نقشه و … به نظر می‌رسد در مقاطعی هزینه تحصیل در این رشته بالا باشد.

برای ورود به این رشته بهتر است چه ویژگیهایی داشته باشیم؟

به طور کلی باید :
بسیار صبور، دقیق و منظم باشید؛
از شکست نترسید و زود نا امید نشوید؛
ارتباط عمومی بسیار خوبی داشته باشید؛
با استعداد و خلاق باشید؛
از تجربه بقیه(سال بالایی ها) استفاده کنید؛
قدرت تجسم بالایی داشته باشید؛
بتوانید حرف خودتان را به کرسی بنشانید (البته با دلیل و مدرک مستدل)؛

ویژگیهای ذکر شده تنها مشتی بودند نمونه خروار .  از باب مهارتهای فردی باید گفت حتما در زمینه نقاشی و طراحی آمادگی داشته لازم نیست به کلاسهای حرفه ای بروید تنها مهارت دستی خود را زیاد کنید (این مهارت حتی می تواند از طریق پر کردن یک ورق سفید با خطوط مختلف نیز حاصل شود).در مورد رنگها و خواص آنها مطالعه کنید.کتابهایی راجع به سیر تحول هنر را مطالعه کنید. با نرم افزارهایAUTO CAD ، ARCHICAD ، ۳D MAX ،PHOTO SHOP   و نظایر آن آشنا باشید . این نرم افزارها آنقدر سرگرم کننده هستند که شما را تا حدود زیادی ماهر کنند بدون آنکه خسته شوید.

آینده شغلی و بازار کار

با توجه به این که در سطح کارشناسی به جنبه‌های فنی معماری توجه بیشتری می‌شود ، در نتیجه فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند به ساختمان سازی (طراحی فنی ساختمانهای مختلف) بپردازد اما فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد چون جنبه‌های هنری معماری را آموزش دیده است، بیشتر به هنر معماری می‌پردازد. در یک مثال می‌توان گفت که نوع کار لیسانس و فوق لیسانس معماری مثل نوع کار پزشک عمومی و پزشک متخصص است. یعنی لیسانس معماری به کلیات معماری می‌پردازد و فوق لیسانس معماری به صورت تخصصی در این رشته فعالیت می‌کند.

اگر یک مهندس معماری بخواهد فقط در تهران یا در شهرهای بزرگ کار کند فرصتهای شغلی فراوانی برایش وجود ندارد. اما در شهرهای کوچک کمبود مهندس معماری کاملا احساس می‌شود تا جایی که در بعضی از شهرها کار یک مهندس معماری را تکنسین عمران انجام می‌دهد. در حال حاضر دانشجو می‌تواند پس از پایان دوره لیسانس در صورت علاقه‌مندی در یکی از گرایشهای شهرسازی ، مرمت و احیاء بناها، معماری منظر و یا معماری تخصصی ادامه تحصیل دهد و یا این که زودتر وارد بازار کار شده و به عنوان معمار فنی به طراحی تک بناها یا مجموعه‌های زیستی کوچک پرداخته و یا ناظر اجرای طرح و سرپرست دفاتر مشاوره باشد. مهندس معمار علاوه بر طراحی بناها می‌تواند به طراحی و ساخت ماکت و طراحی معماری داخلی بپردازد و یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت کند. در ضمن فارغ‌التحصیل معماری آمادگی کار در رشته‌های مرتبط با معماری مثل طراحی صحنه و یا طراحی صنعتی را نیز دارد.

ali tavakkoli بازدید : 588 پنجشنبه 09 دی 1395 نظرات (0)
مدتها در ذهنم بود كه كمي از معماري و شرايط تحصيل آن در مراكز آموزشي خودمان بنويسم، تا شايد براي كساني كه به اين رشته علاقه دارند يا حتي آنها كه علاقه اي ندارند موثر و مفيد فايده واقع شود.البته اين توضيح لازم است كه از آنجا كه مقطع تحصيلي من در دانشگاه ،كارشناسي ارشد پيوسته است مسلما از نظر درسها و اسامي آنها با مقاطع تحصيلي كارشناسي (كه سيستم فعلي اين رشته در سازمانهاي آموزشي كشور است )تفاوتهايي وجود خواهد داشت.

ابتدا توصيه مي كنم كه هيچوقت يك رشته را از روي احساسات و يا داوري ديگران انتخاب نكنيد.هر چيزي آن زمان به اصلي و واقعي ترين شكل خود نزديك است كه خود شما در مورد آن تحقيق كرده باشيد.پس :از نتيجه گيري هاي ظاهري جدا پرهيز كنيد مخصوصا در مورد رشته معماري كه تبليغاتي از نظر آينده شغلي و حقوق و امكان مشغول به كار شدن در بسترهاي خصوصي وجود دارد.پس هميشه به خاطر داشته باشيد كه به قول معروف آواز دهل شنيدن از دور خوش است!!!

براي اين ورود به اين رشته بهتر است چه ويژگيهايي داشته باشيم؟
به طور كلي بايد:
1- بسيار صبور، دقيق و منظم باشيد؛
2- از شكست نترسيد و زود نا اميد نشويد؛
3- ارتباط عمومي بسيار خوبي داشته باشيد؛
4- با استعداد و خلاق باشيد؛
5- از تجربه بقيه(سال بالايي ها) استفاده كنيد؛
6- قدرت تجسم بالايي داشته باشيد؛
7- بتوانيد حرف خودتان را به كرسي بنشانيد(البته با دليل و مدرك مستدل)؛
8- و . . .

ويژگيهاي ذكر شده تنها مشتي بودند نمونه خروار.اما از باب مهارتهاي فردي بايد گفت حتما در زمينه نقاشي و طراحي آمادگي داشته باشيد .لازم نيست به كلاسهاي حرفه اي برويد تنها مهارت دستي خود را زياد كنيد (اين مهارت حتي مي تواند از طريق پر كردن يك ورق سفيد با خطوط مختلف نيز حاصل شود).در مورد رنگها و خواص آنها مطالعه كنيد.كتابهايي راجع به سير تحول هنر را مطالعه كنيد و سعي كنيد براي مسائل نظري كه در ذهن داريد پاسخي پيدا كنيد.با نرم افزارهاي AUTO CAD،ARCHICAD،3D MAX،PHOTO SHOP،و نظاير آن آشنا باشيد.اين نرم افزارها آنقدر سرگرم كننده هستند كه شما را تا حدود زيادي ماهر كنند بدون آنكه خسته شويد.

در معماري چه مي خوانيم؟
اساس درسهاي معماري مقطع كارشناسي ارشد پيوسته را 3 درس تركيب(1و2و3) و 7 درس طراحي معماري(1 تا 7) و درس طراحي فني تشكيل مي دهند كه ترتيب گذراندن آنها به اين شرح است:
1. تركيب 1؛
2. تركيب2؛
3. تركيب3؛
4. طراحي معماري 1(منزل مسكوني)؛
5. طراحي معماري2(مركز آموزشي)؛
6. طراحي معماري3(مجتمع تجاري)؛
7. طراحي معماري4(هتل يا بيمارستان)؛
8. طراحي معماري5(مجتمع مسكوني)؛
9. طراحي فني؛
01. طراحي معماري6(فضاي سبز)؛
11. طراحي معماري7(مسجد).
البته اينجا ذكر اين مسئله ضرورت دارد كه ترتيب گذراندن اين دروس در دانشگاههاي مختلف متفاوت است.براي مثال در بسياري از دانشكده ها ي معماري دانشجويان مجازند پس از گذراندن درس طراحي معماري 3 هر كدام از درسهاي طراحي را كه مايل باشند انتخاب كنند و يا اينكه موضوع طرحها نيز به نظر استاد مربوطه بستگي دارد.

علاوه بر درسهاي ذكر شده دروس تخصصي ديگري نيز كه در رشته معماري وجود دارند عبارتند از:
رياضيات و آمار، شناخت مواد و مصالح، انسان طبيعت معماري،معماري اسلامي 1و2،معماري جهان 1و2،معماري معاصر،متره و برآورد،ايستائي1و2و3و4،مباني طراحي مجتمع هاي زيستي،روستا1و2،مباني برنامه ريزي شهري،طراحي شهري،نقشه برداري،زبان تخصصي معماري،روش تحقيق،مديريت و تشكيلات كارگاهي،آشنايي با كامپيوتر،مباني نظري معماري.

لازم به ذكر است كه دروس تركيب 6 واحدي و دروس طراحي معماري 5 واحدي هستندو درس طراحي فني نيز 6 واحد را به خود اختصاص داده است.

دانشجويان معماري از چه درسهايي دل خوشي ندارند؟!!!
چيزي كه من شخصا ديده ام اين است كه غير از درسهايي كه در قسمت فوق به صورت شماره گذاري شده عنوان شد، بقيه درسها از طرفداران نسبتا كمي برخوردارند بخصوص دروس نقشه برداري ، متره و برآورد،مديريت و تشكيلات كارگاهي و مباني نظري.البته روحيه دانشجويان با هم متفاوت است و بعد از گذشت حدود 7 ترم علايق مختلف خود را نشان خواهند داد؛عده اي به سمت مباحث نظري گرايش پيدا ميكنند و بعضي ديگر بيشتر به طراحي ها مي پردازند.
صحبت در اين باب زياد است و در فرصت هاي آتي بيشتر به آن خواهيم پرداخت
ali tavakkoli بازدید : 631 پنجشنبه 09 دی 1395 نظرات (0)
شاخه های مختلف معماری
کارشناسی ارشد معماری به 4بخش تقسیم میشه که هرکدوم از این بخشا خودشون دارای گرایشهای مختلفی هستند به شرح زیر:

1-    مجموعه معماری:

      گرایش مهندسی معماری

      گرایش معماری منظر

      گرایش مطالعات معماری ایران

     گرایش  مهندسی معماری اسلامی

      گرایش معماری داخلی

     گرایش باز سازی پس از سانحه

 

2-مجموعه مدیریت پروژه وساخت:

گرایش مدیریت پروژه وساخت

 گرایش تکنولوژی معماری

 گرایش انرژی معماری

 

3-مجموعه شهر سازی

  گرایش طراحی  شهری

  گرایش برنامه ریزی ومنطقه ای
 

4-مجموعه مرمت


  گرایش مرمت و احیای بناها وبافت های تاریخی
ali tavakkoli بازدید : 881 پنجشنبه 09 دی 1395 نظرات (0)

مهندس معماری

معرفی شغل، محیط کار، فعالیت های شغلی، شرح وظایف و ...


مهندسی معماری برای شما است، اگر ...

مهندسی معماری - مسیر ایرانیاگر از طراحی لذت برده و عاشق ساخت و ساز هم هستید، شغل مهندسی معماری می تواند برای شما ایده آل باشد.

 

معماری چیست ؟
معماری، هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است.


معماری هنر و ذوق است !
معماری بیش از اینکه تکنیک و فن باشد، هنر و ذوق است. در واقع می توان گفت ظاهر و نمای شهرها را مهندسان معمار می سازند. معماری، که برخی آن را مادر هنرها می دانند، قدمتی بسیار طولانی در تاریخ دارد و در ایران نیز به سال ها پیش از اسلام باز می گردد.


 مهندس معمار چه کار می کند ؟
کسی که طراح و سازنده بناها و ساختمان ها می باشد، مهندس معمار است. مهندس معمار، نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. همچنین کار مهندس معمار طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری مجموعه ای از ساختمان ها و فضاهای اطراف آنها نیز می باشد.  او این کارها را با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد، انجام می دهد.
 

نمونه فعالیت های مهندس معمار ...
مهندس معماری می‌تواند در زمینه‌های زیر فعالیت کند  :

  • طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده بنا
  • رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور(
  • نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)

  • مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)

  • تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان

  • همکاری با کلیه متخصصینی که کار آنها به نحوی با ساماندهی محیط زیست مرتبط است. مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و

  • طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی آنها

  • مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی

  • طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی

  • انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا


دقت، نظم، خلاقیت و ....
مهندس معمار باید روش مند و منطقی باشد. همچنین باید برنامه های طراحی و نقشه کشی کامپیوتری را بداند و بتواند در شرایط کاری پرفشار کار کند. مهندس معمار باید فردی دقیق، منظم و خلاق باشد و با تکیه بر قدرت تجسم، ذوق هنری و علم مهندسی خود به طراحی نقشه ی ساختمان های مختلف بپردازد.
 

تفاوت کار مهندس عمران و مهندس معمار
کار مهندس معمار با مهندس عمران در گرایش سازه شباهت هایی دارد. اما یک تفاوت اساسی بین آنها این است که مهندس عمران در طراحی بنا صرفا به اصول فنی توجه می کند ولی مهندس معمار علاوه بر اصول فنی، به جنبه های زیبایی شناختی، روانشناسی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارد. مهندس معمار معمولا بر اساس ایده های فردی، نیازهای جامعه، قوانین و مقررات موجود و خواست و سلیقه کارفرما، کار طراحی ساختمان ها و بناها را انجام می دهد.  
 
ساعت کار مهندس معمار
معماری مانند بسیاری از مشاغل نیست که بتوان ساعات کاری مشخصی برای آن تعریف کرد. مهندس معمار به طور مداوم با کار خود درگیر بوده و ساعت کاری برای او خیلی معنایی ندارد. محل کار مهندس معمار در دفاتر کاری و در محل پروژه های ساخت و ساز است و در محل پروژه باید از لباس های ایمن از جمله کلاه و کفش مجهز استفاده کند.
 


نیاز جامعه امروز ایران به مهندسین معمار
صنعت ساخت و ساز کشور دچار مشکلاتی است. از مهم ترین ها آنها می  توان به از دست دادن هویت ملی و تاریخی معماری ایرانی و اسلامی و عدم استفاده از دستاوردهای این معماری اصیل و در کنار آن عدم استفاده صحیح از یافته ها و دستاوردهای استاندارد معماری نوین نام برد. به عنوان مثال هنوز مشکلات اساسی از جمله عدم استفاده از سیستم های تهویه مناسب، عدم توجه به لزوم متناسب بودن موقعیت جغرافیایی ساختمان با ویژگی های آن، استفاده از طرح هایی که فضای پرت و غیرقابل استفاده در ساختمان را زیاد می کند و ... در ساختمان سازی ما وجود دارد. برای رفع این مشکلات نیاز به تدبیر و اقدام مسئولان و همکاری متخصصان این حوزه از جمله مهندسان معمار می باشیم.


 

وظایف مهندس معمار

مهندسین معماری با توجه به اینکه در چه محیط های کار می کنند دارای وظایف مختلفی می باشند. ما در اینجا مهمترین وظایف آنها را به صورت طبقه بندی شده اشاره کرده ایم. هر یک از مهندسین معماری با توجه به اینکه در چه محیطی و چه شرکت یا سازمانی فعالیت می کنند چند وظیفه از وظایف زیر را بر عهده دارند.
  • یافتن پروژه جدید از طریق بازاریابی و دادن توضیحات لازم برای مشتری

  • مشورت با مشتری برای تعیین نیاز مشتری و الزامات لازم برای ساختمان ها

  • بررسی و تحلیل شرایط و خصوصیات زمین و محوطه ساخت و ساز

  • تعیین خصوصیات فیزیکی و کمی طرح همراه با تخمین مواد و تجهیزات لازم و هزینه یابی و زمان بندی اولیه پروژه

  • تهیه طرح ها و نقشه های پروژه با استفاده از نرم افزارهای طراحی و مدلسازی کامپیوتری

  • همکاری با سایر مهندسان از جمله مهندسان تاسیسات مکانیک، مهندسان برق و ... در انجام محاسبات فنی و تاسیسات مکانیکی و برقی و ...

  • نظارت بر کار تکنسین ها و کارگران

  • بستن قرارداد با پیمانکاران

  • مدیریت پروژه های ساخت و ساز

  • بازدید از محل پروژه برای اطمینان یافتن از پیشرفت آن مطابق با برنامه

ali tavakkoli بازدید : 634 پنجشنبه 09 دی 1395 نظرات (0)

رشته معماری

 

 

تعريف رشته معماري:

 

معماري در لغت به معناي علم بنايي و ابعاد سازي آمده است و معمار به معناي بسيار عمارت كننده آنكه عمارت كند وموجب رونق و تعالي گردد وعمارت نيز به معني آبادي است. لغات هم ريشه معماري و عمارت نيز همه معنايي از آباداني و زندگي و حيات را درخود دارند. معمر به معناي طويل العمر، معمر به معناي منزل فراخ با آب و گياه ومردم است. معمور يعني آبادان آباد مسكون و داراي جمعيت از مردمان ( لغت نامه دهخدا).

 

در قرآن نيز در مواردي به ساختن و معماري و يا عمارت كه ريشه معماري دارد، اشاره شده است. هنگامي كه خدا مي‎فرمايد "عمروالارض" يعني زمين را آباد كنيد و زمين بنايي والا مي باشد. تعمير هم از همين ماده است و همچنين عمر نيز به معناي تعمير بدان بواسطه روح است واگر زيارت خانه خدا هم عمره مي گويند باز به همين خاطر است كه زيارت مردم مايه آباداني بيت الله الحرام است.

 

در تفسيرالميزان مجموعه اين معاني ( لغوي وقراني) نشان مي دهد كه مفهوم "معماري" عميق‎تر از ساختن به تنهايي و ابعادش وسيعتر از به وجود آوردن كالبد يك ساختمان مي‎باشد كه مفاهيمي مانند زنده‎سازي و احياء و تداوم وحيات وآباداني را درخود نهفته دارد يا به عبارت ديگرمعماري همواره به معناي ايجاد فضايي با روح و حيات تصور مي گردد.

 

 

در اين جا در مقام تعريف معماري بايد به چند نكته زير توجه كنيم :

 

اول اينكه در معماري هميشه معرفت و عمل به هم پيوسته است وسير ازمعرفت به عمل واجرا معماري را پديد مي آورد. ديگر اينكه اثرمعماري همواره در پيوند با محيط مطر ح است و بدون ارتباط با محيط و بافت اطرافش شكل نمي‎گيرد وتعريف نمي شود.

 

بدين ترتيب از مجموعه تمامي آنچه به اجمال بيان شد بطور خلاصه ميتوان گفت كه:

 

معماري نوعي عمل خلاقانه است كه مقصود آن شكل دادن به فضاي زيست انسان درتماميتش مي‎باشد و گستردة آن از جوابگويي به نيازهاي انساني در پيوند با محيط و طبيعت تا بيان عواطف و اعتقادات او طيف وسيعي را در برمي‎گيرد.

 

به اين ترتيب هدف اين رشته تربيت افرادي است كه براين طيف عمل خلاقانه تسلط يافته و توان انتقام بخشي به مقتضاي زيست انساني را داشته باشند تا بدين ترتيب ابعاد كمي وشرايط كيفي زيست و رشد درجامعه فراهم گردد.

 

 

نقش و توانائي :


فارغ‌التحصيلان اين رشته با توجه به آنچه گذشت و بر اساس توانايي‌هايي كه در روند آموزش كسب نموده‌اند مي‌توانند در زمينه‌هاي زير ابقاء نقش نمايند:

 

1- طراحي (تك بنا يا مجموعه‌هاي زيستي كوچك)، از طرحهاي اوليه تا مراحل اجرايي كار و طراحي اجزاء و عناصر تشكيل دهنده بنا، اين زمينه از كار معمار در حقيقت وظيفه محوري او را تشكيل مي‌دهند.

 

2- راهبري و سرپرستي دفاتر مشاور معماري و شهرسازي

 

3- نظارت عمومي و عالي بر صحت انجام كار در عمليات اجرايي ساختماني مديريت و هماهنگي‌هاي اجرايي پروژه‌هاي معماري و شهرسازي (تا حد بناهاي عمومي متوسط) و توانايي مشاركت در مديريت اجرايي پروژه‌هاي معماري گسترده

ali tavakkoli بازدید : 742 یکشنبه 05 دی 1395 نظرات (0)

زمان زیادی به تاریخ آخر ماه جولای که برای عرضه رسمی ویندوز 10 در ویرایش نهایی اعلام شده باقی نمانده و هر لحظه در محیط وب، خبرها و اطلاعاتی از این سیستم عامل و بیلدهای مختلف آن و البته ویژگی های خاص آن پخش میشود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا یک دسته تصاویر ناب و با کیفیت از پس زمینه های اورجینال ویندوز 10 را در کیفیت 4K و Full HD تقدیم شما همراهان همیشگی شهر سخت افزار کنیم.

همانطور که در جریان هستید مایکروسافت برای هر چه بیشتر موفق شدن و با کیفیت تر بودن ویندوز 10 از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همین چند روز پیش بود که فلسفه و روش ساخت تصویر زمینه اصلی این نسخه از محبوبترین سیستم عامل رایانه های شخصی را در ویدئویی اختصاصی شرح داد. این تصویر زمینه به همراه 10 تصیر زمینه دیگر که در ادامه برای شما خواهیم آورد از تصاویر زمینه اورجینال ویندوز 10 هستند که انصافاً باید به سلیقه ردموندی ها در انتخاب این تصاویر تبریک گفت. 

خب بیشتر از این شما دوستان عزیز را منتظر نمیگذاریم. بفرمائید، این شما و این هم تصاویر زمینه اصلی ویندوز 10 در کیفیت های 4K و Full HD:

* به منظور سهولت کار شما دوستان عزیز و بالا رفتن سرعت بارگذاری این صفحه، تصاویر با رزولوشن پایین تر را در ادامه میبینید. در صورت تمایل با کلیک روی هر تصویر میتوانید آن را در نسخه و رزولوشن اصلی دریافت کنید.

 

ali tavakkoli بازدید : 1071 دوشنبه 29 آذر 1395 نظرات (0)
ردیف

ترجمه دستور دستور مخفف
۱ ایجاد و ترسیم موضوع ۳ بعدی با ارایش و منظم ۳d array ۳a
۲ نمایش موضوع با حالت چرخشی ۳d orbit ۳do
۳ نمایش موضوعات ۳ بعدی در حالتی مشابه قدم زدن در جهت دید انتخاب شده ی موضوع ۳DWALK ۳D W
۴ ترسیم وجه های ۳ بعدی ۳D FACE ۳F
۵ جابه جایی موضوعات ۳ بعدی درجهات مختلف ۳D MOVE ۳M
۶ ترسیم چند خطی های ۳ بعدی ۳D POLY LNE ۳P
۷ چرخش موضوعات ۳ بعدی در جهات مختلف ۳D ROTATE ۳R
۸ ترسیم کمان ARC A
۹ تعین مساحت سطوح و چند خطی های بسته AREA AA
۱۰ تغیر امتداد موضوع ترسیم شده ALIGN AL
۱۱ تغیر امتداد موضوع ۳ بعدی ۳D ALIGN ۳AL
۱۲ معرفی فونت های مختلف به محیط اتوکد APPLOAD AP
۱۳ ایجاد و ترسیم موضوع دو بعدی با ارایش و منظم ARRAY AR
۱۴ ایجاد و ترسیم موضوع دو بعدی با ارایش بروش خطی -ARRAY -AR
۱۵ ضبط عملیات در حین اجرای فرامین اتوکد ACTERCORD ARR
۱۶ ایجاد بلوک از موضوع ترسیم شده BLOCK B
۱۷ ایجاد بلوک بروش خطی -BLOCK -B
۱۸ اجرای هاشور سطح ترسیم شده HATCH BH
۱۹ تبدیل خطوط بسته به چند خطی و ناحیه BOUNDARY BO
۲۰ تبدیل خطوط بسته به چند خطی بروش خطی – BOUNDARY -BO
۲۱ شکستن موضوع ترسیم شده بین دو نقطه BREAK B
۲۲ ترسیم دایره بروش مختلف CIRCEL C
۲۳ ایجاد دوربین به عنوان یک جهت دید موضوع CAMERA CAM
۲۴ تغییر خصوصیات موضوع ترسیم شده PROPERTIES CH
۲۵ تغییر خصوصیات مختلف موضوعات ترسیم شده CHANG -CH
۲۶ پخ زدن گوشه های دو امتداد متقاطع خطی CHAMFER CHA
۲۷ ظاهر کردن پنجره ی خط فرمان COMMAND LINE CLI
۲۸ تعین رنگ موضوعات ترسیمی COLOR COL
۲۹ نسخه برداری از موضوعات ترسیم شده COPY CO
۳۰ نسخه برداری از موضوعات ترسیم شده COPY CP
۳۱ فعال کردن نماد دید تصاویر در محیط ۳ بعدی NAVVCUBE CUBE
۳۲ فرمان ترسیم استوانه CYLINDER CYL
۳۳ فرمان تنظیمات اندازه گذاری DIMENSION STYLE D
۳۴ تعین فاصله بین دو نقطه DIST DI
۳۵ تقسیم موضوعات ترسیم شده به تعداد مساوی DIVID DIV
۳۶ تبدیل خط اندازه به حالت شکسته DIMJOGLINE DJL
۳۷ اندازه گذاری به روش خطی DIM LINEAR DLI
۳۸ ترسیم حلقه DONUT DO
۳۹ انجام تنظیمات جدولDRAFTING SETTING DSETTING DS
۴۰ انجام تنظیمات اندازه گذاری DIMENSION STYLE DST
۴۱ درج متن به روش خطی SINGEL TEXT DT
۴۲ پاک کردن موضوعات ترسیم شده ERASE E
۴۳ ویرایش متن درج شده DD EDIT ED
۴۴ ترسیم بیضی ELLIPSE EL
۴۵ ادامه دادن خط یا کمان ترسیم شده تا محدوده ی مقابل EXTEND EX
۴۶ خارج شدن از محدوده ی اتوکد EXIT QUTE
۴۷ گردگردن گوشه ها در موضوعات خطی FILLET F
۴۸ ایجاد لیست مشخصات مورد نیاز از موضوع انتخاب شده FILTER F1
۴۹ ترسیم نمای موضوعات ترسیم شده ی سه بعدی FLAT SHOT FSHOT
۵۰ محصور کردن موضوعات انتخاب شده در یک گروه GROUP G
۵۱ درج هاشور از نوع سایه با ترکیب رنگ ها GRADIENT GD
۵۲ تنظیمات مربوط به گریپ در جدولOPTIONS DD GRIPS GR
۵۳ اجرای هاشور بر روی محاوره ای HATCH H
۵۴ اجرای هاشور به روش خطی -HATCH -H
۵۵ ویرایش هاشو درج شده HATCH EDIT HE
۵۶ مخفی کردن خطوط داخلی در موضوعات سه بعدی HIDE HI
۵۷ درج موضوع بلوک شده به روش محاوره ای INSERT I
۵۸ درج موضوع بلوک شده به روش خطی -INSERT -I
۵۹ الحاق کردن تصاویر در محیط ترسیم IMAGE ALLATCH LAT
۶۰ انتخاب قسمتی از تصاویر الحاق شده IMAGE CLIP ICL
۶۱ درج تصاویر در محیط ترسیم شده IMAGE IM
۶۲ ایجاد حجم مشترک دو موضوع سه عدی INTERSECT IN
۶۳ کنترل حجم مشترک ایجاد شده با فرمانINTERSECT INTERFER INF
۶۴ نمایش موضوع ترسیم شده درحالت های مدل و جانمایی QVDRAWING QVD
۶۵ بستن کادر نمایش موضوع با فرمانQVD QVDRAWINGCLOSE QVDC
۶۶ انتخاب کادر نمایش موضوع درحالت جانمایی QVLAYOUTE QVL
۶۷ بستن کادر نمایش موضوع درحالت کاغذ QVLAYOUTCLOSE QVLC
۶۸ متصل کردن چندخطی ها JOIN J
۶۹ ترسیم خط LINE L
۷۰ تنظیمات جداول لایه بندی LAYER LA
۷۱ انجام لایه بندی به روش خطی -LAYER -LA
۷۲ ترسیم خط راهنما LEADER LE
۷۳ تغیرطول خط ترسیم شده LENGTHEN LEN
۷۴ نمایش مشخصات موضوع ترسیم شده LIST LI
۷۵ انجام تنظیمات مربوط به جانمایی LAYOUT LO
۷۶ نمایش مشخصات موضوعات ترسیم شده LIST LS
۷۷ انتخاب انواع خطوط LINE TYPE LT
۷۸ تنظیم مقیاس نوع خط انتخاب شده LINE TYPE SCALE LTS
۷۹ تنظیم ضخامت نوع خط انتخاب شده LINE WEIGHT LW
۸۰ جابه جایی موضوع MOVE M
۸۱ تغییرو انتخاب خصوصیات موضوعات ترسیم شده MATCHPROPERTISE MA
۸۲ انتخاب وتعین مصالح موضوعات سه بعدی MATERIALS MAT
۸۳ تقسیم موضوع ترسیم شده به فواصل مشخص MESURE ME
۸۴ ایجادقرینه ازمضوع ترسیم شده MIRROR MI
۸۵
ترسیم خطوط مرکب MULTILINE ML
۸۶ ترسیم خط راهنما MLEADER MLD
۸۷ ترسیم خطوط راهنما MLEDERSTYLE MLS
۸۸ انجام تغیرات مربوط به جدول خط راهنما MLEDEREDIT MLE
۸۹ انتخاب وتغییر خصوصیات موضوعات ترسیم شده PROPERTIES MO
۹۰ ایجاد انیمیشن از موضوعات ۳ بعدی NAVSMOTION MOTION
۹۱ درج متن بروش محاوره های MULTILINETEXT MT
۹۲ کپی موضوع بافاصله ی تعیین شده offset O
۹۳ انجام تنظیمات مختلف مربوط به محیط اتوکد Options OP
۹۴ نمایش چرخشی موضوع ۳d orbit ORBIT
۹۵ انجام تنظیمات مربوط به گیره های شیئی O snap OS
۹۶ انجام تنظیمات گیره های شیئی به روش خطی -o snap -OS
۹۷ جابه جایی صفحه ی ترسیم Pan P
۹۸ انجام ویرایش های مربوط به چندخطی ها Pedit PE
۹۹ ترسیم چندخطی Poly line PL
۱۰۰ درج و ترسیم نقطه Point P
۱۰۱ مخفی نمودن پالت ها Hide palettes POFF
۱۰۲ ترسیم چند ضلعی Polygon POL
۱۰۳ نمایش پالت های مخفی شده Shoe palettes PON
۱۰۴ انتخاب و تغیرخصوصیات موضوعات ترسیم شده Properties PR
۱۰۵ بستن جدول خصوصیات ظاهر شده Properties close PS CLOSE
۱۰۶ حذف موارد انتخاب شده ی بکارنرفته درترسیم Purge PU
۱۰۷ ترسیم هرم Pyramid PYR
۱۰۸ انجام محاسبات در محیط اتوکد Quick calc QC
۱۰۹ انجام تنظیمات مربوط به نوارابزارها Quick cui QCUI
۱۱۰ حذف علامت مثبت ازمحیط اتوکدازدیدجاری Redraw R
۱۱۱ حذف علامت مثبت از تمام دیدها Redraw all RA
۱۱۲ راندو کردن قسمتی از موضوع سه بعدی Render crop RC
۱۱۳ باز سازی مجدد محیط ترسیم Regen RE
۱۱۴ ترسیم مستطیل Rectangle REC
۱۱۵ ایجاد ناحیه Region REG
۱۱۶ تغیرنام بلوک و لایه های ایجاد شده Rename REN
۱۱۷ چرخش سطح حول محور Revolve REV
۱۱۸ چرش موضوعات ترسیم شده Rotate RO
۱۱۹ اجرای فرمان رندر درمحیط سه بعدی Render RR
۱۲۰ نمایش جدول رندر اجرا شده Render win RW
۱۲۱ امتداد دادن موضوعات ترسیم شده Stretch S
۱۲۲ تغییر مقیاس موضوعات ترسیم شده Scale SC
۱۲۳ ترسیم صفحه ی برش در موضوعات سه بعدی Section SEC
۱۲۴ تعین روش های مختلف نمایش موضوعات در اتوکد Shad mode SHA
۱۲۵ برش زدن موضوعات سه بعدی Slice SL
۱۲۶ انجام تنظیمات پرش مکان نما به روش خطی Snap SN
۱۲۷ ترسیم سطوح توپر در محیط دوبعدی Solid SO
۱۲۸ تصحیح املایی فرمانهای و واژه های اتوکد Spell SP
۱۲۹ ترسیم خطوط منحنی Saline SPL
۱۳۰ نمایش جدول شیتهای تعین شده Sheet set Ssm
۱۳۱ انجام تنظیمات جدول متن style St
۱۳۲ کسرکردن دوحجم دارای نقاط مشترک از یکدیگر Sub track su
۱۳۳ درج متن به روش محاوره ای M text t
۱۳۴ درج متن به روش خطی -m text -T
۱۳۵ درج و ترسیم جدول table ta
۱۳۶ برش موضوعات سه بعدی با استفاده از صفحه ی برش Section paln Splane
۱۳۷ ویرایش خطوط منحنی Sp edit Spe
۱۳۸ انتخاب و تغیر ضخامت موضوعات ترسیم شده Thickness Th
۱۳۹ ورود از حالت مدل به فضای کاغذ و برعکس Tile mode Ti
۱۴۰ اجرای جدولcustomize وتغیرات نوار ابزارها Toolbar To
۱۴۱ درج علایم انطباق درمحیط ترسیم Tolerance Tol
۱۴۲ ترسیم تیوپ و حلقه ی سه بعدی Tours Tor
۱۴۳ فعال کردن پالت ابزارها Tool plates Tp
۱۴۴ قطع خطوط محدود بین اضلاع Trim Tr
۱۴۵ انجام تنظیمات مربوط به جدول Table style Ts
۱۴۶ انجام تنظیمات مربوط به جدول محورهای مختصات Ucsmanager Uc
۱۴۷ تنظیم واحدهای ترسیم اتوکد Units Un
۱۴۸ ترکیب کردن موضوعات دارای برخوردسه بعدی Union Uni
۱۴۹ فعال کردن جدول نمایش(دید) View V
۱۵۰ انتخاب دید تصاویر به روش خطی -view -v
۱۵۱ تنظیمات زوایای محورهای مختصات Ddv point Vp
۱۵۲ نمایش موضوعات به روش های مختلف در محیط اتوکد Vscurrent Vs
۱۵۳ اجرای پالتvisual style Visual style Vsm
۱۵۴ ایجاد فایل الگوی بلوک W block W
۱۵۵ ترسیم گوه Wedge We
۱۵۶ فعال کردن نماد چرخشی نمایش موضوعات Navsswheels Wheel
۱۵۷ تجزیه ی موضوعات Explode X
۱۵۸ ترسیم خطوط نامحدود X line Xl
۱۵۹ اجرای فرمان zoom و انجام تغیرات بزرگنمایی zoom Z
۱۶۰ اجرای جدول تنظیمات drafting setting Dsettings se

 

تعداد صفحات : 93

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 928
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 76
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 91
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 91
  • بازدید ماه : 2,572
  • بازدید سال : 81,667
  • بازدید کلی : 726,485