loading...
معماری و شهر سازی
ali tavakkoli بازدید : 590 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)

برسی مساله زوجیت در قرآن

پاک و منزه است خدایی که همه چیز عالم را جفت آفرید چه از نباتات و حیوانات و چه از انسان و دیگر مخلوقات که شما از آن آگاه نیستید.یاسین 36

پل دیراک دانشمند انگلیسی که در سال 1933 موفق به دریافت جایزه نوبل شده بود کشف کرد که تمام ذرات عالم جفت آفریده شده است این کشف که زوجیت نام گرفت بیان می کند که تمام ذرات بنیادی عالم با ضدماده خودش جفت می سازد و این مساله تا کوچکترین ذره کشف شده عالم یعنی اتم دارای دو بار مثبت و منفی است.

Henning Genz nothingness:The science of empty space 205

هر ضره ضد ذره ای با بار مخالف دارد و بر اساس اصل شک نسبی همیشه در همه جای خلا آفرینش و نابودی با هم رخ می دهد.

و اتم دارای دو بار مثبت و منفی است که جفت هستند و یک دیگر را خنثی می کنند.

قرآن زمانی از این مساله سخن گفته که هیچ نظریه ای در آن زمان در این مورد نبود و فقط تعدادی از نظریات اشتباه ارسطو و فیلسوفان یونان در این مورد ثبت شده بود

امام جعفر صادق (ع) نیز در این مورد فرموده بودند: امام جعفر صادق :جهان از يك جرثومه به وجود آمده و آنه جرثومه داراي 2 قطب متضاد است و اين 2 قطب متضاد سبب پيدايش ذره گرديده و آن گاه ماده بوجود آمده و ماده تنوع پيدا كرده و تنوع ماده ناشي از كمي يا زيادي ذرات آنها گشته

(مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه استرانبورگ)

مساله دوم در آیه در مورد  گیاهان است که در زمان های قدیم تصور بر این بود که گیاهان تک جنسی هستند اما در قرن 18 کارل لینه زیست شناس سوئدی کشف کرد که مسئاله زوجیت در گیاهان یک قانون عمومی است و  گیاهان نیز مانند حیوانات دو جنسیتی هستند.البته موارد بسیار استثنا هم در طبیعت وجود دارند مثلا در برخی از گیاهان دو جنس ماده و نر روی یک گیاه پیاده شده است ولی امروزه نیز ثابت شده است که تمامی ذرات جهان هستی حتی اتم ها دارای جفت می باشند.


برچسب‌ها: زوجیت در قرآن, زوجیت, کارل لینه, پل دیراک
نوشته شده توسط رامین در 21:21 |  لینک ثابت   • آرشیو نظرات

سه شنبه بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۰

هقت لایه جو در قرآن کریم

اوست خدایی که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد.و پس از آن به آفرینش آسمان پرداخت و هفت آسمان را بر فراز یک دیگر بر افراشت و او به هر چیز وهمه نظام آفرینش داناست. بقره ۲۹

آنگاه هفت آسمان را در دو روز آ،رید و در هر آسمانی کار مربوط به آن را وحی فرمود. فصلت ۱۲

 

زمین همه ویژگی هایی را که برای ادامه حیات روی آن ضروری است را داراست یکی از این ویژگی ها اتمسفر زمین است که مانند سپری از موجودات زنده حفاظت می کند واژه سماوات که در قرآن به آن\"\" اشاره شده برای اشاره به آسمان بالای زمین به کار رفته و دقیقا برای هفت لایه جو به کار می رود.

دانشمندان در یافته اند که اتمسفر زمین لایه های متعددی دارد که خاصیت فیزیکی فشار و گازهای تشکیل دهنده لایه ها با هم فرق دارد.نزدیک ترین لایه به زمین تروپوسفر است که 90 در صد حجم اتمسفر در آن قرار دارد بالای تروپوسفر استراتوسفر است که در آن لایه ازون که جذب اشعه های ماورا بنفش در آن رخ می دهد لایه بالای استراتوسفر مزوسفر است و بالای آن ترموسفر وجود دارد و در داخل لایه ترموسفر نیز لایه یونسفر وجود دارد آخرین لایه اتمسفر زمین 480 تا 960 کیلومتر از زمین فاصله دارد که اگزوسفر نام دارد.

در 1400 سال قبل زمانی که مردم فکر می کردند که فقط یک آسمان در بالای سرشان قرار دارد قرآن به موضوع هفت لایه ای بودن جو زمین اشاره کرد و حتی در آیه ی دوم که ذکر شده است که در هر آسمانی کار مربوط به آن را وحی فرمود یعنی هر آسمان خاصیت مخصوص به خودش را دارد.و وظیقه خاص خودش را انجام می دهد که در اینجا به برخی از آنها می پردازیم:

 

لایه تروپوسفر:13 تا 15 کیلومتری بالای زمین قرار دارد و بخار آبی را که از سطح زمین بالا می رود در خود نگه می دارد و موجب بازگشت آن بصورت باران می شود.

استراتوسفر

لايه استراتوسفر بر روي لايه تروپوسفر قرار دارد و ضخامت متوسط آن حدود 23 كيلومتر است. در 3 كيلومتر اول استراتوسفر، دماي هوا ثابت است اما در قسمتهاي بالاتر دماي هوا با ارتفاع افزايش مي يابد.

در استراتوسفر به ندرت ابر تشكيل مي شود و تنها در شرايط ويژه اي ممكن است ابرهاي كوهستاني به نام ابرهاي مرواريدي در ارتفاع 21 تا 29 كيلومتري از سطح زمين ظاهر شوند كه علت وجود آنها حركات موجي شكل هوا از سوي موانع مي باشد.

از ديگر ويژگيهاي مهم استراتوسفر وجود ازن در اين لايه است كه بخصوص در ارتفاع 20 تا 30 كيلومتري سطح زمين بر اثر واكنشهاي مختلف فتوشيميايي بدست مي آيد. مقدار ازن در اين لايه معمولاً روند فصلي دارد حداكثر آن در بهار و حداقل آن در پاييز مشاهده مي شود.

لایه ازن در ارتفاع 25 کیلومتری سطح زمین قرار دارد و اشعه های مضر و اشعه ی فرابنفش را منعکس می کند و آنها را به فضا باز نی گرداند.

مزوسفر

در بالاي لايه گرم ازن لايه مزوسفر قرار دارد كه دما در آن متناسب با افزايش ارتفاع با آهنگ 3/0 سانتيگراد به ازاي هر 100 متر كاهش مي يابد به طوريكه دما در مرز فوقاني آن در ارتفاع 80 تا 90 كيلومتري به 80- درجه سانتيگراد مي رسد. و نتيجه اين دماي پايين انجماد بخار آب ناچيز موجود در اين لايه است كه باعث بوجود آمدن ابرهاي شب تاب مي شوند. اين ابرها درتابستان و در عرضهاي بالا ديده مي شوند. مزوسفر سردترين لايه اتمسفر تلقي مي شود.

لایه یونوسفر مانند یک ماهوار ارتباطی منفعل عمل می کند و امواج رادیویی را که ازاطراف زمین ارسال شده اند به نقاط مختلف زمین باز می گرداند و به ایم صورت ارتباطات بیسیم و امکان پخش رادیو و تلوزیون فراهم می شود.

يونوسفر

از بخش فوقاني مزوسفر تا ارتفاع تقريبي 1000 كيلومتري اتمسفر زمين، بار الكتريكي شديدي حاكم است كه زاييده وجود يونها و الكترونهاي آزاد است. در حقيقت پرتوهاي پر انرژي خورشيد كه از فضاي خارج به طبقات بالايي اتمسفر وارد مي شوند باعث گسستگي پيوند يا يونيزاسيون مولكولها و اتمها مي شوند. بر اثر يونيزاسيون، الكترون آزاد مي شود و باقي مانده اتم به صورت يون در مي آيد؛ به همين علت اين لايه از جو را يونوسفر ناميده اند.

شدت يونيزاسيون در تمام ارتفاعات يونسفر يكسان نيست؛ بنابراين لايه هاي متفاوت با تراكم الكترون و يون متفاوت با ارتفاعات مجاور خود در يونسفر وجود دارد؛

ترموسفر

ترموسفر (به انگلیسی: Thermosphere): فاقد مرز فوقانی معين است. اصطلاح ترموسفر به سبب دمای بسیار زياد ترموديناميک (به انگلیسی: Thermodynamics) به اين لايه داده شده است كه اين ميزان ممكن است به °1227 سانتی‌گراد (°1239 فارنهایت یا 1500 كلوين) برسد، جلوه سرخی شفق يكی از پديده‌ های ترموسفر پايينی است قسمت پايينی ترموسفر به طور عمده ترکیبی از ازت (N2) و اكسيژن (O2) به صورت مولكولی یا اتمی است در حالی كه در كيلومترهای بالا اكسيژن (O2) به ازت (N2) غلبه میکند. دمای زياد در اين لايه به دلیل جذب تشعشع ماوراء بنفش بوسيله اكسيژن اتمی است، تربوپوز (به انگلیسی: Turbopause) ناحیه انتقالی بين ترموسفر و اگزوسفر را تشكيل میدهد

اگزوسفر

شرايط موجود در يونوسفر در اين لايه نيز حاكم است؛ بدين معني كه گازها در اين لايه همچنان قابليت هدايت الكتريكي خود را حفظ مي كنند. سرعت ذرات در اين لايه بسيار زياد است و در مواردي به 2/11 كيلومتر در ثانيه مي رسد.

اگزوسفر لايه گذار جو به فضاي كيهاني به شمار مي آيد كه بخش فوقاني آن را در ارتفاع بيش از سه هزار كيلومتري از سطح زمين برآورد كرده اند.

اين لايه ها در ارتباطات راديويي اهميت بسياري دارند. اين لايه ها عبارتند از لايه هاي D,E,F .

نوشته شده توسط رامین در 21:5 |  لینک ثابت   • آرشیو نظرات

دوشنبه بیست و سوم خرداد ۱۳۹۰

اشاره قرآن به خاصیت بازگشت دهندگی لایه های اتمسفر

قسم به آسمان بازگشت دهنده سوره طارق آیه ۱۱

کلمه رجع در عربی به معنای عقب فرستادن یاو باز گرداندن است جو اطراف زمین لایه های بسیار دارد که هر لایه کار مشخصی را انجام می دهد و بر اساس تحقیقات علمی هر کدام از این لایه ها اموجای را که با آنها بر خورد می کنند به سمت فضا یا زمین باز می گرداند.

\"\"

لایه تروپوسفر:13 تا 15 کیلومتری بالای زمین قرار دارد و بخار آبی را که از سطح زمین بالا می رود در خود نگه می دارد و موجب بازگشت آن بصورت باران می شود.

لایه ازن در ارتفاع 25 کیلومتری سطح زمین قرار دارد و اشعه های مضر و اشعه ی فرابنفش را منعکس می کند و آنها را به فضا باز نی گرداند.

لایه یونوسفر مانند یک ماهوار ارتباطی منفعل عمل می کند و امواج رادیویی را که ازاطراف زمین ارسال شده اند به نقاط مختلف زمین باز می گرداند و به ایم صورت ارتباطات بیسیم و امکان پخش رادیو و تلوزیون فراهم می شود.

\"\"

لایه مگنتوسفر ذرات مضر رادیو اکتیو را که از خورشید و سایر ستارگان آزاد شده اند را قبل از رسیدن به زمین به فضا بر می گرداند.






بحث خداشناسی اگر اتمسفر زمین وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد +اشاره قرآن به اتمسفر زمین

 آسمان را سقفى محفوظ قرار داديم ولی آنان از نشانه‏هاى آن اعراض مى‏كنند سوره انبیا آیه ۳۲

جو یا اتسقر زمین نقش بسیار مهمی در ادامه حیات در کره زمین دارند این لایه محافظ با نابود کردن شهاب سنگ های کوچک و بزرگی که به سمت زمین می آیند مانع سفوط آنها و آسیب رساندن به موجودات زمین می شود همچنین در مورد نور خورشید نیز فقطه اشعه های بی ضرر و مفید اجازه عبور می دهد همچنین امواج فرابنقش نیز که به صورت خیلی جزئی می توانند برای عمل فتو سنز گیاهان از آن عبور بکنند.

کار کرد دیگری که اتمسفر دارد این است دمای زمین را متعادل نگه می دارد.زیرا سرمای منجمد کننده فضا 270 درجه سانتی گراد زیر صفر است.

 

این تصویر شهاب سنگ هایی است که به زمین نزدیک می شوند اجرام آسمانی که در فضا حرکت می کنند تهدید بزرگی برای زمین هستند اما به دلیل وجود این سقف اغلب سنگهایی که از آسمان بطرف زمین می آیند قطعه قطعه می شوند.

 

بیشتر اوقات با نگاه کردن به آسمان متوجه جنبه محافظتی اتمسفر نمی شویم اگر این ساختار وجود نداشت زمین چه شکلی می شد؟اگر اتمسفر نبود سالانه میلیون ها شهاب سنگ به زمین بر خورد می کنند و زمین به مکانی غیر قابل سکونت تبدیل می شد.

 

این تصاویر مربوط به مکان فرود یک شهاب سنگ در آریزونای آمریکاست تصور کنید اگر اتمسفر زمین وجود نداشت زمین سالانه توسط میلیون ها شهاب سنگ از این نوع بمباران می شد.

انرژی که یک انفجار خورشیدی آزاد می کند چندان قدرتمند است که ذهن انسان به ساختی قادر به درک آن می باشدویک انفجار ساده خورشیدی انرژی معادل صد میلیارد بمب اتمی که در هیروشیما ریخته شد را دارد.اتمسفر زمین را از تاثیرات مخرب این انفجار ها محافظت می کند.

 

لاهی مگنتوسفر که میدان مغناطیسی زمین آن را ایجاد می کند سپر محافظ زمین در برابر تمام امواج و ذرات کیهانی مضر است.

علاوه بر مگنتوسفر کمربندهای وان آلن نیز سپر محافظ زمین هستند این کمربندها توسط میدان مغناطیسی زمین ساخته شده اند که در باربر تشعشعاتی که دائما از طرف خورشید و سایر ستاره گان فرستاده کی شود محافظت می کند اگر این کمربند نبود امکان نداشت بروی زمین حیاتی باشد.

دکتر Huge Ross  در این مورد می گوید در واقع زمین بین سایر سیاره های کهکشان خورشیدی بیشترین چگالی را دارد.هسته بزرگ نیکل و آهن زمین باعث ایجاد میدان مغناطیسی وسیع زمین می شود این میدان مغناطیسی سپر ضد اشعه وان آلن را می سازد که از زمین در برابر بمباران اشعه ها مراقبت می کند اگر چنین سپری وجود نداشت زندگی روی کره زمین غیر ممکن بود عطارد تنها سیاره سخره ای است که میدان مغناطیسی دارد اما قدرت میدان مغناطیسی آن 100 برابر از قدرت میدان مغناطیسی زمین کمتر است.حتی ونوس خواهر سیاره ما هم چنین میدان مغناطیسی ندارد سپر محافظتی وان آلن مختص زمین است.

انرژی بوجود آمده از یکی از سالهای اخیر اندازه گیری شه با انرژی 100 میلیارد بمب اتمی که در هیروشیما منفجر شد برابری می کند پنجاه و هشت ساعت بعد از انفجار دمای بالای اتمسفر زمین به 2500 درجه سانتی گراد رسید و حرکت تمام قطب نماهای مغناطیسی غیر عادی شد اما این سپر مانع از نابودی کره زمین شد.

لحظه ای بی اندیشیم اگر به راستی خالق هوشمندی در طراحی این نظم دست نداشته چگونه ممکن است بر اثر تصادف این سپر بروی زمین تشکیل شود؟

فایل pdf بحث خداشناسی اگر اتمسفر زمین وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد +اشاره قرآن به اتمسفر زمین

برای ثبت نظرات خود به پست قبلی مراجعه کنید.

اشاره قرآن به وجود مدارهای در خورشید و ماه

وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ

وخورشید به سوی قرار گاه ویژه خود روان است تقدیر آن عزیز دانا این است. سوره یاسین آیه ۳۸

مشاهدات ستاره شناسی امروز این حقیقت را ثابت کرده است که خورشید با سرعت 720000 کیلومتر \"\"به دور ستاره ی Vega در مداری به نام راس الشمس در گردش است و هر روز 17280000 کیلومتر حرکت می کند

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ

اوست که شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورد و هرکدام از این دو در مداری معین شناورند. سوره انبیا آیه ۳۳

در حدود 200 میلیون کهکشان و 200 میلیارد ستاره در کل کائنات وجود دارد هر کدام از این سیاره ها ستاره هایی دارند که به دور آنها در حال گردشند و بطور منظم و حساب شده به دور آنها می چرخند.

هم چنین این سیارات نیز قمر هایی دارند که به دور آنها می چرخند امروزه ثابت شده که کهکشان ها نیز با سرعت بسیار زیادی در مدار های دقیق و معینی حرکت می کنند.

ستاره دنباله دار هالی نیز مانند بسیاری از ستاره گان دنباله دار در مدار معینی نیز حرکت می کنم و متناسب با اجرام آسمانی می چرخد. که این شامل خورشید و ماه نیز می شود.

\"\"

بی تردید وقتی قرآن نازل شد هیچ تلسکوپی برای رسد کردن حرکت منظم ستاره گان و کشف مدارها وجود نداشت و فقط صورت های فلکی در آن زمان شناخته شده بودند این موضوع ثابت می کند این کتاب از طرف خداوند نازل شده است.







جدایی قاره ها در قرآن

لورازیا در جغرافیای دیرینه، شمالی‌ترین قاره از دو ابرقارهٔ لوراسیا و گندوانا بود که همراه با قارهٔ گندوانا در جنوب خود، بخشی از ابرقارهٔ پانگئا را از تقریباً ۵۱۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش تشکیل می‌داد. این قاره در اواخر دورهٔ تریاسه در حدود ۲۰۰ تا ۱۸۰ میلیون سال پیش و در طی تقسیم ابرقارهٔ پانگئا از گندوانا جدا شد و به‌دنبال این جدایش، میزان بیشتری به سمت شمال حرکت کرد.نظریه جدایی قاره ها در فاصله سالهای 1858-1915 توسط دانشمندان مختلفی بیان شد اما سر انجام توسط وگنر تکمیل گردید.

بر اساس این نظریه قاره های زمین ابتدا یک قاره بزرگتر به نام پانگه آ را در حدود 590 میلیون سال قبل در دوران دوران پالئوزوئیک را تشکیل می دادند که به مرور زمان توسط فشار انرژی های درونی زمین از هم جدا می شوند.در سال 1915 وگنر اظهار داشت اگر ماتمام قاره‌ها را به همدیگر نزدیک گردانیم، این قاره‌ها طوری با هم متصل و پیوسته می‌گردند که یک پیکر واحد و همسان را تشکیل می‌دهند، بی آنکه در میان آنها کمترین فاصله و یا شکاف ناهمگونی قرارداشته باشد.

\"http://miraclesofthequran.persiangig.com/zmin/Pangea%20All%206%20of%206.jpg\"

 همچنین وگنر دلایل دیگری نیز برای نظریه خود ارائه داد از جمله وجود کوهها با عمر یکسان حیونات متشابه در سواحل قاره هایی که از هم جدا شده اند تشابه سنگ های سواحل دو قاره و پیدا شدن فسیل های یکسان در هر دو قاره مثلا آمریکا جنوبی و در آفریگا.

در قرآن کریم درآیه 30-31 سوره نازعات بطور بسیار ظریف به این نکته اشاره شده است

«و زمین را بعد از خلقت آسمان بگسترانید و از آن آب و گیاه پدید آورد»


\"http://miraclesofthequran.persiangig.com/zmin/image002.jpg\"

همچنین نکته جالب دیگری که در این آیه وجود دارد این است که گیاهان بعد از دوره زمین شناسی  پالئوزوئیک که پانگه آ وجود داشته (در دومین دوره یعنی اردوویسین)  و بعد از آن قاره ها شروع به جدا شدن از هم کردند در خشکی ظاهر شدند و نخستین گیاهان بی برگ در خشکی در این دوره پدید آمد.







تشکیل شدن جو زمین و زمین از هفت لایه

اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا ﴿۱۲﴾

\"خـدا آن است که هـفـت آسمان را آفـریـد و از زمـیـن نـیـز چیزی مانـنـد آنهـا\".طلاق 12
همانطور که قـرآن مطرح کرده زمین در واقع از 7 قشر (7 لایه) تشکیل می شود:

1ـــ قشر خارجی زمین. این قشر اساساً از سنگ خارا و کوههای آن تشکیل شده.دما در عمق یازده کیلومتری به 1100 در جه می رسد.
2ـــ قشر زیر قشر خارجی. این قشر از مگنزیم و سلیکات آهن تشکیل شده و در 400 کیلو متری دما تقریباً 1400 در جه است.
3ـــ سومین قشر زمین در عمق میان 400 تا 700 کیلومتری قرار دارد. و از همان عناصر قشر بالائی تشکیل شده است. دما در آن بالای 1400 درجه است.
4ـــ چهارمین قشر تا 2900 کیلومتری عمق امتداد دارد. پائین آن آهن و سلیکات منزیم تقریباً 3800 درجه گرم است.
5ـــ دمای آن بالای 3800 درجه است و فعل و انفعالات خشونت باری در آن صورت می گیرد.
6ـــ ششمین قشر از آهن و آلیاژ فلز نیکل و مقادیر کمی سولفید آهن تشکیل شده.گفته میشود که جریانهای این قشر باعث نیروی آهن ربائی زمین میشود. دمای آن میان 3800 تا 4200 درجه است.
7ـــ از همان آهن و نیکل قشر بالائی خود تشکیل شده و در مرکز آن دما به 6000 درجه می رسد.









اشاره قرآن به تشکیل کائنات از یک توده گازی شکل

جهت اطلاعات بیشتر بیشینه ی هستی از ویکی پدیا

در سوره ای که بنام دخان یعنی گاز نامیده شده است خدای متعال اشاره به مرحله ابتدائی پیدایش آسمانها و زمین کرده میفرماید:
(41:11) ثم استوى إلى السماء وهی دخان فقال لها وللأرض ائتیا طوعا أو کرها قالتا أتینا طائعین
[41:11] سپس او به آسمان پرداخت، هنگامی که هنوز به صورت گاز بود و به آن و زمین گفت: \"به وجود بیایید، خواسته یا ناخواسته.\" آنها گفتند: \"ما با میل و رغبت می آییم\".
Then He turned to the sky, when it was still gas, and said to it, and to the earth, \"Come into existence, willingly or unwillingly.\" They said, \"We come willingly.\"
تصویر زیر ستاره ای جدید را در حال شکل گیری از گاز و غبار (نبولاNebula )، از بقایای گازی که منشاء پیدایش کل جهان بوده است نشان می دهد.

Source: The Space Atlas, Heather and Henbest, p. 50.
در عکس زیر سحاب لاگون (Lagoon Nebula) را می بینیم که ابری از گاز و غبار با قطری معادل 60 سال نوری است.
Source: Horizons, Exploring the Universe, Seeds, plate 9, from Association of Universities for Research in Astronomy, Inc.

همانطوری که در اشکال فوق نشانداده شده است علم امروزثابت کرده است که ستارگان آسمانی از انقباض تودههای عظیم گاز بوجود می آیند، پدیده ای که در قرآن بوضوح برآن در آیه فوق اشاره شده است.








گسترش کائنات در قرآن


 

\"و آسمان را قدرت برافراشیتم و هر آینه ما گسترش دهنده ایم\" (سوره الذاریات – آیه 47)

ما آسمان ها را با قدرت خود بر افراشتیم و آن را وسعت می دهیم.(سوره یوسف آیه ی 54 )

گسترش جهان
در سال 1929 میلادی«ادوین هابل»ملاحظه کرد که کهکشان های دور دست به سرعت از کره زمین دور می شوند.این موضوع را به دانشمندان دیگر اطلاع داد.دیگران هم فاصله کهکشان های دوردست را از کره زمین اندازه گرفتند و ملاحظه کردند که مشغول دور شدن از کره زمین هستند.علاوه برآن دیدند که فاصله ستارگان دوردست از هم دیگر در حال ازدیاد است.به زودی همه قبول کردند که جهان در حال توسعه و باز شدن است.
در عین خال که کل جهان در حال توسعه است،کرات آسمانها و همچنین کره زمینی که ما در آن ساکنیم در حال انقباض است.

کلمه آسمان در بیشتر قسمتهای قرآن کریم به عنوان کهکشان هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این آیه بیان می شود که کهکشانها و جهان همواره در حال بزرگ شدن و وسعت پیدا کردن می باشد، این مطلب هم در اوایل قرن20 به اثبات رسید.

این تئوری و ایده که جهان دارای ابتدا بوده و بدون هیچ وقفه ای در حال بزرگ شدن می باشد در اوایل قرن 20 توسط دانشمند و فیزک دان روسی اَلِکساندر فِریدمَن و محقق بلژیکی گیورگ الِمِتر به صورت یک نظریه بیان شد و در سال 1929 با تحقیقات ستاره شناس آمریکایی اِدوین هابل به صورت رسمی به ثبت رسید. این ستاره شناس با مشاهده مستمر کهکشانها توسط تلسکوپ بسیار قوی، به این مطلب پی برد که ستاره ها و کهکشانها همواره از هم دور و از یکدیگر فاصله می گیرند، اگر در نظر بگیرم که کهکشانها از یکدیگر به طور دائم در حال فاصله گرفتن می باشند پس جهان که از همین کهکشانها تشکیل شده مرتب در حال بزرگ شدن می باشد.

همچنین نقطه ی جالب این است که گروهی از دانشمندان اعلام کردند گسترش کائنات تا ابد ادامه خواهد یافت در قرآن نیز به این نکته اشاره می شود که ما آن را گسترش می دهیم نه گسترش دادیم!

مطالعات جدید ناسا روی انرژی تاریك به این نتیجه رسیده است كه كائنات تا ابد گسترش خواهد یافت.
دانشمندان ناسا در یك پژوهش جدید با هدف بررسی یكی از بزرگترین معماهای نجومی تحت عنوان انرژی تاریك در نهایت به این نقطه رسیدند كه گسترش و توسعه كائنات تا ابد ادامه خواهد یافت.

محققان این آژانس فضایی از تلسكوپ فضایی هابل استفاده كردند تا چیزی را توصیف كنند كه معتقدند این انرژی را به وجود می‌اورد و این انرژی به نوبه خود كائنات را با سرعتی فزاینده پیش می‌برد.


این انرژی مرموز كه در سال 1998 كشف شد ماهیتی بود كه اختر شناسان تاكنون از توصیف آن ناتوان بودند به جز اینكه یك انرژی نامرئی است كه 72 درصد از كائنات را تشكیل می‌دهد.

به گزارش روزنامه تلگراف، البته 24 درصد این انرژی تاریك را ماده تاریك تشكیل می‌دهد كه به نوبه خود اسرار آمیز است اما مطالعه بر روی آن به دلیل تاثیر جاذبه‌ای اش به مراتب آسانتر است.

در این تحقیق گروه بین المللی از دانشمندان به این نتیجه رسیدند كه انتشار انرژی تاریك یعنی در واقع رشد و گسترش كائنات هرگز متوقف نخواهد شد.

قرآن کریم در هزار 1400 سال پیش به گسترش کائنات اشاره کرد و اشاره کرد که گسترش کائنات همچنان تا ابد ادامه خواهد داشت.

وَالسَّمَاء بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّالَمُوسِعُونَ ﴿۴۷﴾


و ما آسمان را با قدرت خود بر افراشتیم و آن را همچنان گسترش می دهیم.

سوره الذاریات آیه ی 47

نکته ی قابل تامل در کلمه ی لَمُوسِعُونَ است که لَ در عربی به معنای مستقبل است و منظور این است که در آینده نیز این عمل ادامه خواهد داشت.

که دانشمندان به تازه گی به این نکته رسیده اند.


Scientists have discovered that the universe will probably continue to expand forever.

Nasa researchers using a \'galactic lens\' have revealed it will eventually become a cold, deserted wasteland.

The astronomers used the Hubble Space Telescope to work out the amount of mysterious \'dark energy\' present in the cosmos.

Eternity: Nasa scientists examined how light bends round the Abell 1689 cluster of galaxies, shown here, to explain how the universe will expand forever

The study looked at what the energy, which is continuing to push the universe apart, is made of.

Using the \'huge magnifying lens\' to calculate the amount of dark energy present in space, the scientists concluded the distribution of the unexplained force meant the universe would probably never stop expanding.

Scientists used Hubble to examine how light from stars became distorted in and around a huge cluster of galaxies known as Abell 1689

http://www.dnaindia.com/scitech/report_indian-origin-scientist-says-universe-will-continue-to-expand-forever_1426287

http://newsmanager.gooya.com/technology/archives/109462.php

http://www.konjkav.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6373&Itemid=105

http://www.telegraph.co.uk/science/space/7955379/The-universe-will-expand-forever-new-Nasa-study-on-dark-energy-concludes.html

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1304684/Nasa-scientists-discover-Universe-expand-forever.html







ترسیم دقیق قرآن از فروپاشی یک ستاره به شکل گل رز

سحاب چشم گربه (Cat’s Eye Nebula) موقع انفجار و فرو پاشی ستارگان ، گازها و موجهای حاصله ترکیبی بسیار زیبا بمانند گل رز ایجاد می کنند. عکس ناسا (NASA) که توسط تلسکوپ هابل (Hubble Telescope) گرفته شده است :

این پدیده در قرآن مجید در سوره الرحمن آیه 37 بیان گردیده است:

فإذا انشقت السماء فکانت وردة کالدهان

هنگامی که آسمان از هم پاشیده شود و مانند رنگ سرخی رز(گلگون) درآید

چگونه 1400 سال پیش که هیچ تلسکوپی وجود نداشته اینچنین قرآن این صحنه را توصیف میکند !؟ لحظه ای بیاندیشیم.......


ali tavakkoli بازدید : 695 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)







سبزینه یا کلروفیل در قرآن

وهوالذی انزل من السماء ماء فاخرجنا به نبات کل شیء فاخرجنا منه خضرا نخرج منه حبا متراکبا و من النخل من طلعها قنوان دانیة و جنات من اعناب والزیتون و الرمان مشتبها وغیرمتشابه انظروا الی ثمره اذا اثمر وینعه ان فی ذلکم لایات لقوم یومنون." (انعام/99)

و اوست كسى كه از آسمان آبى فرود آورد پس به وسيله آن از هر گونه گياه برآورديم و از آن سبزى خارج ساختيم كه از آن دانه‏هاى متراكمى برمى‏آوريم و از شكوفه رخت‏خرما خوشه‏هايى است نزديك به هم و [نيز] باغهايى از انگور و زيتون و انار همانند و غير همانند خارج نموديم به ميوه آن چون ثمر دهد و به [طرز] رسيدنش بنگريد قطعا در اينها براى مردمى كه ايمان مى‏آورند نشانه‏هاست(۹۹)

توضیح خضرا به معنی سبز است و برخی از مترجمان به اشتباه آن را به دلیل خارج شدن میوه در آیه به معنی جوانه سبز ترجمه می کنند که معنی عربی جوانه سبز می شود البراعم الخضراء در صورت نیاز به google translate یا دیکشنری عربی به فارسی یا بلعکس مراجعه کنید.

و اما کلروفیل یا سبزینه چیست؟

کلروفیل ماده شیمیایی سبز رنگی است که مواد غذایی مورد نیاز درخت را درست می کند

و آن را به میوه ها و سایر نقاط درخت می رساند بطوری که ریشه ها مواد مهدنی را از خاک گرفته و برگ ها دی اکسید کربن را از هوا می گیرند و سبزینه عم ساخت مواد غذایی را در گیاه انجام می دهد و همانگونه که در آیه شریفه اشاره شده است میوه از سبز(ماده سبز)خارج می شود.

وضیفه ی اصلی سبزینه این است که نور آبی و قرمز را جذب می کند و عمل فتوسنتز را انجام می دهد که باعث جذب انرژی خورشید می شود و بوسیله آن غذای گیاه که همان میوه ها است ساخته می شود و اکثر گیاهان خزه ها و سیانو باکتری ها آن را دارا هستند و رنگ سبز گیاه به خاطر وجود سبزینه است و ماده ی اصلی برای تولید مواد غذایی نیز کلروفیل است.و بدون وجود سبزینه هیچ میوه ای بوجود نمی آمد.

در زمان نزول قرآن علم گیاه شناسی و میکروسکوپی وجود نداشت که ساختاری گیاهان را مورد مطالعه قرار بدهد.


برچسب‌ها: سبزینه, کلروفیل, سبزینه در قرآن, کلروفیل در قرآن, زیست شناسی در قرآن
نوشته شده توسط رامین در 23:40 |  لینک ثابت   • آرشیو نظرات

سه شنبه بیست و هشتم تیر ۱۳۹۰

جدایی قاره ها در قرآن

نظریه جدایی قاره ها در فاصله سالهای 1858-1915 توسط دانشمندان مختلفی بیان شد اما سر انجام توسط وگنر تکمیل گردید.بر اساس این نظریه قاره های زمین ابتدا یک قاره بزرگتر به نام پانگه آ را در حدود 590 میلیون سال قبل در دوران دوران پالئوزوئیک را تشکیل می دادند که به مرور زمان توسط فشار انرژی های درونی زمین از هم جدا می شوند.

در سال 1915 وگنر اظهار داشت اگر ماتمام قاره‌ها را به همدیگر نزدیک گردانیم، این قاره‌ها طوری با هم متصل و پیوسته می‌گردند که یک پیکر واحد و همسان را تشکیل می‌دهند، بی آنکه در میان آنها کمترین فاصله و یا شکاف ناهمگونی قرارداشته باشد.



همچنین وگنر دلایل دیگری نیز برای نظریه خود ارائه داد از جمله وجود کوهها با عمر یکسان حیونات متشابه در سواحل قاره هایی که از هم جدا شده اند تشابه سنگ های سواحل دو قاره و پیدا شدن فسیل های یکسان در هر دو قاره مثلا آمریکا جنوبی و در آفریگا.

در قرآن کریم درآیه 30-31 سوره نازعات بطور بسیار ظریف به این نکته اشاره شده است

«و زمین را بعد از خلقت آسمان بگسترانید و از آن آب و گیاه پدید آورد»

همچنین نکته جالب دیگری که در این آیه وجود دارد این است که گیاهان بعد از دوره زمین شناسی پالئوزوئیک که پانگه آ وجود داشته (در دومین دوره یعنی اردوویسین) و بعد از آن قاره ها شروع به جدا شدن از هم کردند در خشکی ظاهر شدند و نخستین گیاهان بی برگ در خشکی در این دوره پدید آمد.





لایه لایه بودن زمین در قرآن

زیر زمینی که ما بروی آن زندگی می کنیم بسیار با سطح زمین تفاوت دارد و به شکل لایه لایه است.این لایه ها بطور مداوم در حال حرکت هستند و وقتی دو لایه به هم برخورد می کنند باعث ایجاد زلزله و آتشفشان می شود و وقتی دولایه در زیر اقیانوس و دریا منجر به آتشفشان و ایجاد جزیره می شود.

وقتی که دو ورقه یا لایه زمین از هم دور  می شوند باعث ایجاد گسل می شود بیشتر ورقه هایی که از هم دور می شوند در محل اقیانوس ها قرار دارند و مواد مذاب جای آنها را می گیردندکه باعث ایجاد رشته کوههای اقیانوسی زمین لرزه و آتش فشان می شود.

این موضوع در سال 1945-1946 توسط عده ای از دانشمندان که برای مطالعه به اعماق زمین رفته بودند کشف شد.

 در سوره طارق آیه ۱۲ نوشته شده است که سوگند به زمین شکاف دار.

وقتی دولایه اقیانوسی به هم برخورد می کنند باعث ایجاد آتشفشان زمین لرزه و جزایر قوسی می شود

 

 

 

 

 

 

وقتی که دو لایه قاره ای با هم برخورد می کنند باعث ایجاد رشته کوه و زلزله می شود.

وقتی دو ورقه به هم نزدیک می شوند باعث ایجاد آتش فشان می شود.

 اگر آن دو لایه از جنس اقیانوسی و قاره ای باشند ورقه اقیانوسی به زیر ورقه قاره ای فرو می رود

که در قرآن کریم سوره اسرا آیه 68 نوشته شده است که مگر ايمن شديد از اينكه شما را در كنار خشكى در زمين فرو برد يا بر شما طوفانى از سنگريزه‏ها بفرستد سپس براى خود نگاهبانى نيابيد

 

 







سیاهچاله ها و مرگ ستاره گان در قرآن

در میان اجسام عجیب و غریبی که در کیهان وجود دارند هچ کدام به اندازه سیاهچاله ها مرموز نیستند سیاهچاله ها بر خلاف اسمشان سیاه چاله نیستند بلکه یک ستاره ابر پر مانند مرده هستند که همه چیز حتی نور را به سمت خود می کشند.

واژه سیاهچاله در تا سال 1967 ناشناخته بود اما 200 سال قبل یک دانشمند فرانسوی به نام پیر لاپلاس در باره ستاره های تاریکی که نور نمی تواند از آنها بگریزد نظریه ای ارائه داده بود در 1915 انشتینگ وجود آنها را از معادلات نسبیت عالم فرض کرده بود.امروز تصور می شود که صدها میلیارد از سیاه چاله ها در مرکز کهکشان ها جای دارند.

برخی از سیاهچاله های قدرتمند می توانند جرمی یک میلیون تا صد میلیارد برابر خورشید داشته باشندحتی قوی ترین تلسکوپ ها هم قادر به دیدن سیاهچاله ها نیستند چون نور از آنها عبور نمی کند.

یک سیاهچاله وقتی بوجود می آید یک ستاره همه سوخت خود را مصرف کرده در خود فرو بریزد این ستاره به چاله ای تبدیل می شود که چگالی بسیار بالا حجم بی نهایت و میدان مغناطیسی بسیار قوی داشته باشد.

در سوره واقعه آیات 75 تا 76 نوشته شده است که:سوگند می خورم به جایگاه مقرر ستارگان و زمان طلوع و غروب آنها و اگر بدانی این سوگندی است بزرگ زیرا خداوند از این سر بزرگ آگاه است

جان ویلر فیزیک دان آمریکایی در سال 1969 برای نخستین بار واژه سیاهچاله را به کار برد سالها بعد معلوم شد ستارگانی وجود دارند که نور آنها به زمین نمی رسد زیرا نور آنها توسط سیاهچاله ها بلعیده می شود. در مورد بوجود آمدن سیاهچاله ها مثلا سیاره ای با سه برابر حجم خورشید با سوختن کامل و انفجار به سیاهچاله ای با قطر 20 کیلومتر تبدیل می شود که دیده نمی شود و فقط نیروی مکش ترسناکی دارند.

در سوره مرسلات آیات 5 و6 نوشته شده است که آن روز که وعده حق فرا رسد همان روزی است که ستاره گان تیره و تار و محو می شوند. تصویر مربوط به ستاره ای که در حال تیره و تار شدن است.

همچنین در سوره الرحمن آیه ۳۷ نوشته شده است که هنگامی که آسمان از هم پاشیده شود و مانند رنگ سرخی رز(گلگون) درآید(در برخی از ترجمه ها چرم گلگون نوشته شده) تصویر زیر مربوط به مرگ یک ستاره در سحاب  چشم گربه(Cat’s Eye Nebula) است.که بعد از نابودی کامل به یک سیاهچاله تبدیل می شود.

بعد از نابودی ستاره گانی که جرم بسیار زیادی دارند خمیدگی بسیار بزرگی در فضا ایجاد می شود که حفره ای در آن وجود دارد که همه چیز و حتی نور را به خود جذب می کند در سوره طارق آیه 1-3 نوشته شده است که

سوگند به آسمان شبگرد و تو چه دانی که اختر شبگرد چیست؟آن اختر فروزانی است که نورش فرو می رود

همچنین سیاهچاله ها قادرند سایر ستاره ها که بارها از از خود بزرگترند  را در خود ببلعند و در خود جذب کنند.که در سوره نجم آیه 1 قرآن اشاره می شود که قسم به ستاره وقتی که می افتد(فرو می افتد) که ترسیم دقیقی از کشیده شدن ستاره به چاله فضایی است زیرا در فضا که همه چیز معلق است امکان افتادن ستاره وجود ندارد در اینجا تعداد از تصاویر ترسیم شده در مورد افتادن ستاره به سیاهچاله قرار داده شده است





انگشت نگاری در قرآن

هنگامی که قرآن از آسان بودن زنده کردن انسان توسط خداوند دارد تاکید زیادی بر اثر انگشتان انسان دارد

آیا انسان می پندارد که ریزه های استخوان هایش را گرد نخواهیم آورد آری بلکه تواناییم که خطوط سر انگشتانش را هم یکایک درست و بازسازی کنیم(موزون و مرتب کنیم)سوره قیامت آیه 3-4

همه انسان ها حتی دوقلوهای همسان اثر انگشت مخصوص به خود را دارند یعنی 
هویت انسان عل درانگشت نگاری در قرآن اثر انگشتانشان علامتگذاری شده است.دقیقا شبیه به سیستم بارکدگذاری روی 
اجناس در فروشگاهها استفاده می شود

 

تاکید بروی اثر انگشتان معنای بسیار خاصی دارد چون اثر انگشت هر فرد با 
فرد دیگر تفاوت دارد همه کسانی که زنده هستند یا قبلا در این جهان بوده اند اثر 
انگشت مخصوص به خود را داشته اند.

به همین دلیل است که در سراسر جهان برای تشخیص هویت افراد از اثر انگشت 
کمک می گیرند اما نکته مهم این است که این ویژگی های انگشت های انسان در اواخر قرن 
نوزدهم کشف شد.

مردم تا قبل از کشف آن اثر انگشتان خود را به شکل خطوط منحنی شکلی می 
دیدند که هیچ اهمیت خواصی نداشت.

اما خداوند در 1400 سال قبل در قرآن به این موضوع اشاره کرد.





انبساط جهان و سفرهای فضایی در قرآن

ما آسمان را با قدرت خود برافراشتیم و آن را وسعت می دهیم

سوره ی ذاریات آیه 47

کلمه ی آسمان که در این آیه آمده در جاهای مختف قرآن به معنی فضا و جهان است.به عبارت دیگر قرآن آشکار می کند که این جهان انبساط پیدا می کند یعنی بزرگ می شود امروزه علم نیز به این موضوع اشاره نموده است.

تا اوایل قرن بیستم دانشمندان عقیده داشتند که جهان تغیر نمی کند و از زمانی نا معلوم و گذشته ی خیلی دور وجود داشته است.اما مشاهداتنتایج بدست آمده از فناوری مدرن مشخص ساخت که جهان از یک زمان مشخص شروع شده و دائما در حال بزرگ شدن است.

در اوایل قرن بیستم فیزیکدان روسی الکساندر فردرمن و اختر شناس بلژیکی جورج لمتر بصورت نظری محاسبه کردند که جهان دائما در حال حرکت کردن و بزرگ شدن است.این واقعیت در سال 1929 میلادی به وسیله ی اطلاعات قابل مشاهده اثبات شد.ادوین هابل ستاره شناس آمریکایی هنگامی که با تلسکوپ به آسمان نگاه می کرد متوجه شد که ستاره ها و کهکشان ها دائما در حرکتند و از یکدیگر دور می شوند نشان وجود جهانی که در آن همه چیز در حال بزرگشدن است.

مشاهداتی که سالها بعد انجام شد همین نقطه را نیز اثبات می کند این حقیقت زمانی در قرآن بیان شد که هیچ کس به آن آگاه نبود.

هم چنین در جایی دیگر از قرآن اشاره شده است

سوره ی ۲۱ (الانبیا): آیه ی ۱۰۴:
"در آن روز که آسمان را چون طوماری در هم می پیچیم هماگونه که آفرینش را آغاز کردیم آنرا باز می گردانیم. این وعده ای است که بر ماست و قطعا آنرا انجام می دهیم!

تصویر دیگری که دانشمندان از بیگ بنگ و گسترش کائنات شبیه سازی کرده اند به این شکل است.

ای گروه جن و انس اگر می توانید از کرانه های آسمان و زمین به بیرون رخنه کنیدوپس رخنه کنید هر گز نمی توانید مگر با نیرویی الرحمن 33

همانطوری که در این آیه اشاره می شود برای خروج از سطح زمین و رفتن به خارج از کره ی زمین به نیروی بسیار زیادی نیاز است.سفینه های فضایی نیز انرژی بسیار زیادی برا بر خواستن از سطح زمین و خارج شدن از مدار زمین را نیاز دارند

نوشته شده توسط رامین در 18:59 |  لینک ثابت   • آرشیو نظرات

چهارشنبه یکم تیر ۱۳۹۰

اشاره قرآن به تشکیل شدن بدن موجودات زنده از آب و آمدن حیات از آب به خشکی

سوره انبیا آیه ۳۰ هر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم

سوره نور آیه ۴۵ و خداوند هر جنبنده ای را از آب آفرید.

همانطوری که در آیه اشاره شده است بیشتر بدن موجودات زنده از آب تشکیل شده است مثلا در مورد انسان ۷۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است و چنان که ۱۰ درصد از آب بدن کم شود باعث ایجاد اختلال در بدن انسان می شود و چنانکه این مقدار به ۲۰ درصد برسد باعث مرگ انسان می شود.

سلول های بدن در محیط آبی ویژه ای زندگی می کنند که ترکیب آن برای سلول های مختلف مشابه است اگر چه ترکیب شیمیایی پلاسما با این محیط یک سان نیست.

۷۴ درصد از بدن مرغ ۴۸ درصد بدن سوسک و ۹۵ درصد بدن ستاره دریایی و ۶۵ در صد بدن انسان از آب تشکیل شده است هیچ موجود زنده ای را نمی توان یافت که بدنش از آب تشکیل نشده باشد

و سیتوپلاسم که ماده زمینه ای بدن است نیز از آب تشکیل شده است.

وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِن مَّاء فَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى بَطْنِهِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى رِجْلَيْنِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۴۵﴾

و خداست كه هر جنبنده‏اى را [ابتدا] از آبى آفريد پس پاره‏اى از آنها بر روى شكم راه مى‏روند و پاره‏اى از آنها بر روى دو پا و بعضى از آنها بر روى چهار [پا] راه مى‏روند خدا هر چه بخواهد مى‏آفريند در حقيقت‏خدا بر هر چيزى تواناست (۴۵) سوره نور آیه ۴۵

بر طبق نظریه تکاملی داروین ابتدا دوزیستان از آب در آمدند و سپس در خشکی در طی میلیون ها سال رفته رفته تکامل پیدا کردند و به جانوران دوپا تبدیل شدند






















اشاره قرآن به کمبود اکسیژن و افزایش فشار در ارتفاعات جو و بالای جو زمین

فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ

پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد دلش را به پذيرش اسلام مى‏گشايد و هر كه را بخواهد گمراه كند دلش را سخت تنگ مى‏گرداند چنانكه گويى به زحمت در آسمان بالا مى‏رود اين گونه خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد

 سوره انعام آیه ۱۲۵

همانطور که در آیه اشاره می شود کسی که به جو یا بالاتر برود دچار احساس سنگینی سینه و تنگی نفس می شود.

از سطح دریا تا ارتفاع ۳۰۰ متر اکسیژن به اندازه کافی وجود دارد و انسان کی تواند به طور عادی و طبیعی تنفس و زندگی بکند از ارتفاع ۳۰۰ متری به بعد اکسیژن به اندازه کافی وجود ندارد و از فشار جو کاسته می شود و از آنجا که میان فشار جو بر بردن و فشار خون و مایعات بدن تعادل وجود دارد از ارتفاع ۴۵۰۰ تا ۴۸۰۰ متری به دلیل کمبود اکسیژن و پایین بودن فشار جو انسان دچار تنگی نفس می شود

از ارتفاع ۷۵۰۰ متر به بعد احساس تنگی نفس وارد مرحله خفه شدن می شود و به راتفاع ۱۵۰۰۰ متر بدن انسان توانایی تحمل فشار جو و کمبود اکسیژن را ندارد و در صورت نداشتن پوشاک و امکانات ویژه فضا بی حوش می شود و می میرد.

و قرآن در زمانی که کسی به ارتفاعات جو و بالای زمین نرفته بود به این موضع اشاره کرد.

نوشته شده توسط رامین در 22:47 |  لینک ثابت   • آرشیو نظرات

جمعه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۰

اشاره قرآن به لایه لایه بودن زمین

وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ ﴿۱۲﴾

سوگند به زمین شکافدار [آماده کشت] سوره طارق آیه(۱۲)

بنا به اشاره ی دقیق قرآن کریم زمین شکافدار(لایه لایه) است و این لایه ها در داخل زمین حرکت می کنند و هرگاه دو لایه به هم برخورد کنند زلزله آتشفشان کوه در مناطق اقیانوسی جزایر را بوجود می آرند.

در سالهای ۱۹۴۵-۱۹۴۶ عده ای از دانشمندان برای مطالعه به اعماق زمین رفتن که به این حقیقت پی بردند در حالی که قرآن کریم ۱۴۰۰ سال پیش از این موضوع پرده برداشت.

همچنین دانشمندان کشف کردند اگر زمین شکافدار نبود حرارت سطح زمین به قدی داغ می شده که امکان ادامه ی زندگی برای موجودات زنده نبود.



اشاره قرآن به جدایی قاره ها

خـشـکـی هـا از هم دور شـده

وَالأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَیْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ وَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ شَیْءٍ مَّوْزُونٍ ﴿۱۹﴾

و زمین را گسترانیدیم و در آن کوههاى استوار افکندیم و از هر چیز سنجیده‏اى در آن رویانیدیم (۱۹)

سوره ۱۵: الحجر - جزء ۱۴

خشکیهای زمین پس از شقه شقه شدن رفته رفته از هم دور شده اند. در ابـتـدا انـسـان مـتـوجه انطباق خشکیها به هم شد و پس از بررسی آن نتایج زیر بدست آمد:

ـــــ سـنگـهای نواحی غربی اروپا و آفریقا با سنگهای نواحی شرقی آمریکا هم عمر و هم نوع بودند. و نـتـیجه این می شود که این دو نقـطه زمانی پیش هم بوده اند.

ـــــ مواد و عـناصری که در حفاری در نقطه ای در غرب قاره آفریقا پیدا و بررسی شـد، با مواد و عناصری که در نـقطه معادل آن در شرق قاره آمـریکا پیدا شد یکسان بود. و نتیجه این می شود که این دو نـقـطـه زمـانی در یک جـا و کـنار هم بوده اند.

ـــــ با تصویر بـرداری نمـودن از اعـماق اقـیـانـوس اطـلـس ی

که خط سراسری در وسط اقیانوس کشف شـد که مـواد مـذاب درون زمین را بیرون میریزد و اقیانوس را به دو قسمت تقسیم میکند و طرفـین خود را از هم دور می کند.




ali tavakkoli بازدید : 516 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)

قرآن و تکامل موجودات زنده:اشاره قرآن به بوجود آمدن حیات در آب و گسترش آن به خشکی

بر اساس مراحل نظریه تکامل حیات ابتدا در آب بوجود آمد و  جانداران زنده ابتدا در آب بوجود آمدند و تکامل یافتند سپس گلسنگ که حاصل همیاری یک جاندار فتوسنتز کننده و یک قارچ بوجود آمدن و بدلیل اینکه صفات مساعدی برای حیات در خشکی داشت توانست اولین جانداری باشد که به خشکی راه می یابد.

همزمان با رفتن بی گلسنگ ها به خشکی بی مهرگان پدید آمدند 505 میلیون 
سال پیش در دوره اردوویسن نخستین حشرات از آب به خشکی آمدند و 127 میلیون سال قبل نخستین مهره داران که موجوداتی بودند که بدلیل داشتن آبشش توانایی زندگی گردن 
در خشکی را داشتند از آب به خشکی آمدند و بعدها به خزندگان که موفق ترین گونه بودند 
تکامل پیدا کردند. نخستین جانداری که از اب دریا پا به خشکی نهاد جانداری بود به 
نام اکتیوستکا Ectios Teca که از ماهی ها تکامل یافته بود نخستین جاندارانی که از ماهی تکامل یافته بودند ابتدا دارای دو دست و دو باله بودند سپس به چهار دست و پا تکامل پیدا کردند.

گسترش حیات از آب به خشکی در قرن بیستم توسط کارل لینه کشف شد و نظریه 
تکامل در قرن هجدهم توسط چارلز داروین ارائه و تکمیل شد.

متاسفانه بسیار از مفسران اسلامی بروی این نظریه شمشیر کشده اند و بسیاری تکاملگرایان نیز بروی خدا شمشیر کشیده اند در حالی که داروین هیچ تناقضی با قرآن ندارد و پیچیدگی بدن موجودات زنده و عملکرد هورمون ها به قدری است که بدون حضور و نظارت یک خالق هوشمند امکان ندارد تکاملی انجام گرفته باشد بنده هم 
انتقاداتی در این وبلاگ نسبت به این نظریه ارائه داده ام ولی حقیقت درست این است که تکامل موجودات تحت کنترل یک خالق هوشمند انجام گرفته است و ممکن است در برخی از موجودات از جمله انسان صدق نکند و بر بسیاری از گونه ها صدق کند.مشکل دنیای امروز این است که افرادی که معتقدند نظریه داروین کلا درست است در اشتباه هستند و کسانی که معتقد هستند این نظریه کلا اشتباه است نیز در اشتباهند.

در مرود انسان هم بسیار از دین شناسان از ادیان مختلف معتقدند باغ بهشت Garden of Eden  مکانی بروی زمین بوده است پس اولین میمونی که تحت کنترل به یک انسان تبدیل شده می تواند در مورد آدم و حوا صدق کند.امروز و در چند شب آینده به برسی آیات قرآن در مورد تکامل می پردازیم

در مورد بوجود آمدن حیات در آب در سوره انبیا آیه 30نوشته شده استهر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم و در سوره نور آیه 45 نوشته شده است و خداوند هر جنبنده ای را از آب آفرید که این دو آیه در مورد دو نظریه علمی صحت دارد نخست اینکه هفتاد در صد بدن موجودات زنده از آب تشکیل شده است و دوم اینکه حیات در آب تشکیل شده است.در مورد آمدن حیات از آب به خشکی نیز در ادامه آیه 45 سوره نور نوشته شده است:

و خداست که هر جنبنده‏اى را [ابتدا] از آبى آفرید پس پاره‏اى از آنها بر روى شکم راه مى‏روند و پاره‏اى از آنها بر روى دو پا و بعضى از آنها بر روى چهار [پا] راه مى‏روند خدا هر چه بخواهد مى‏آفریند در حقیقت‏خدا بر هر چیزى تواناست

همان طوری که می بینید مراحل بطور دقیق پشت سر هم آورده شده ابتدا خلقت از آب و سپس بوجود آمدن خزندگان و و دودست بودن و سپس چهار دست و پا  رفتن به خشکی فردا شب در مورد اینکه قرآن به تغیر در بدن جانداران اشاره کرده به بحث خواهیم پرداخت.



اشاره قرآن به وجود DNA

DNA ها یا دئوکسی‌ریبونوکلئیک‌اسید واحد هایی در مرکز هر سلول هستندکه حاوی اطلاعات ژنتیکی سلول ها هستند و در مرکز سلول ها وجود دارند و سلول با
استفاده از اطلاعات DNA به ادامه فعالیت های خود می پرزد.

DNA هاساختار پروتئینی دارند و حاوی ژن ها هستنداز لحاظ شیمیایی نیز DNA پلی مریطولانی با واحد هایی نوکلئوتیدی است و با اتصال ستون هایی از فسفات تشکیل شده است.
یک مولکول DNA ممکن است از میلیون هانوکلئوتید تشکیل شده باشد.و مانند نردبان پیچ خورده ای است که به وسیله بازها به هم متصل شده است.

ساختار DNA توسط فرانسیس کریک و جیمزواتسون در سال 1953 کشف شد و این دو در سال 1962 به خاطر این کشف موفق به دریافتجایزه نوبل شدند.

سلول بدون DNA هیچ عملکردی ندارد و عملا مرده است در سوره انبیا آیه 37 به این موضوع اشاره شده است:

«انـسان از عَـجَـل آفریده شده است. آیات خود را \"درآینده\" به شما نشان خواهم داد. بنابـر ایـن بیتابی نکنید».

نکته جالبی که در پس از آن نوشته است که در آینده نشانه هایخود را برای شما نشان خواهیم داد و در این آینه نوشته شده است که بزودی این مسالهکشف خواهد شد و این قسمت احتمال اینکه این آیه در مورد DNA صدق کند را افزایش می دهد.


برچسب‌ها: ژنتیک در قرآن, DNA در قرآن, ژن در قرآن, کروموزوم در قرآن, بدن انسان در قرآن
نوشته شده توسط رامین در 20:59 |  لینک ثابت   • آرشیو نظرات

جمعه یازدهم شهریور ۱۳۹۰

اشاره قرآن به وجود کروموزوم XY

دوستانی که در دبیرستان رشته تجربی درس خوانده باشند یا مسائل مرتبط با ژنتیک را حل کرده باشند از این موضوع آگاهی دارند که در آمیزش بین زن مرد ژن های مرد به صورت XY و ژن های زن بصورت XX است که شامل 23 جفت کروموزوم غیر جنسی و یک جفت کروموزوم جنسی است و در هنگامی که قرار است نطفه تشکیل شود یک کروزوم از زن و یک کروموزوم از مرد برای تعین جنسیت جنین وارد می شود یعنی کسی که کروموزم X از مرد وارد شود فرزند حتما دختر خواهد بود و اگر Y وارد شود فرزند پسر خواهد بود البته گاهی اختلالاتی نیز در این فرآیند انجام می شود که منجر به بروز افراد دو جنسیتی و یا صفات مردانه و زنانه در زنان و مردان می شود.

با مشاهده کروموزم XY می بینیم که کروموزوم مرد شامل کروموزوم های هم مرد Y و X و هم شامل کروموزم های زن که X است می باشد.

در سوره قیامت آیه 37- 39 به این مطلب اشاره شده است:

او نطفه‏اى از منى که در رحم ریخته مى‏شود نبود سپس بصورت خون‏بسته در آمد و خداوند او را آفرید و موزون ساخت و از او دو زوج مرد و زن آفرید.


\"http://miraclesofthequran.persiangig.com/animal/xx_xy_puzzle.jpg\"

همچنین اگر دقت کنید می بینید که شخصی که کرومزوم y داشته باشد مرد است و مرد کروموزوم Y را وارد چرخه می کند پس عامل موثر در تعین جنسیت مرد است زیرا اگر X بدهد فرزند دختر و اگر Y بدهد فرزند پسر می شود در زمانهای گذشته حتی تا قبل از بوجود آمدن علم ژنتیک تصور بر این بود که زن جنسیت جنین را تعین می کند ولی در قرآن کریم به طور غیر مستقیم نکته این مساله در آیه بالا اشاره شده است.



آهن منشا فرازمینی دارد

فلزات سنگین جهان درون هسته ستارگان بزرگ تولید می شوند و منظومه شمسی ساختار مناسب برای تولید فلز آهن را ندارد و فقط ستارگانی که دمای آنها به چندصد میلیون درجه می رسد می تواند آهن تولید کند در این ستاره ها وقتی مقدار معینی رسید ستارگان نمی توانند آن را در خود جای دهند و منفجر می شوند این حالت مرحله تولید نواختر نام دارد در تتیجه این انفجار شهابسنگهایی که حاوی آهن هستند در جهان پراکنده می شوند و از آنجایی که آهن در زمین تولید نمی شود نشان دهنده این است که آهن توسط شهابسنگ ها به زمین حمل شده است در قرآن کریم در سوره حدید آیه 25 نوشته شده است که:

ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسائی حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم، تا مردم قیام به عدالت کنند، و آهن را نازل کردیم که در آن قوت شدیدی است، و منافعی برای مردم، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‏کنند بیآنکه او را ببینند، خداوند قوی و شکست ناپذیر است

ایرادی که به این مطلب گرفته می شود این است که گفته می شود که هسته داخلی زمین از جنس آهن است نکته ی قابل توجه این است که هیچ کس تا کنون به هسته زمین راه نیافته است که جنس آن را مشخص کند زیرا دمای آن بسیار زیاد است و اگر هم جنس هسته از آهن باشد از زمانی که زمین بصورت یک کره داغ بود و از یک ستاره جداشده بود در آن تشکیل یافته است و آهنی که در پوسته زمین است و امروزه استخراج می شود توسط شهابسنگ ها به کره زمین حمل شده است.

در سایت های مختلف ضد اسلامی این مساله به شدت تکذیب می شود ولی تمام سایت های علمی این مساله را تایید می کنند:

سایت ویکی پدیا در مورد منشا آهن می نویسد:

آهن فراوان‌ترین عنصر در غول‌های قرمز است، و فراوان‌ترین فلز در شهاب‌سنگ‌ها و در هستهٔ فلزی متراکم در سیاراتی مثل زمین است.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron

تلوزیون دیسکاوری نیز در ویدئویی که در سال 2011در باره منشا آهن نشان داد به این مساله اشاره کرد که :خورشید دارای دمای سطح از 6،000 درجه سانتی گراد و دمای هسته در حدود 20 میلیون درجه است.و این دما نیز حتی برای تشکیل آهن کافی نیست و صد در صد آهن منشا فرازمینی دارد.

http://www.youtube.com/watch?v=-q2jmbdTQes

سایت ویکی پدیا نیز اشاره کرده که تمامی آهن های موجود در زمین از مرگ ابرنواختر ها تشکیل شده اند.

http://wiki.answers.com/Q/Did_iron_in_earth_come_from_space

نکته قابل توجه دیگر در مورد این آیه این است که : آیه ای که در آن از آهن سخن گفته شده آیه ی 25 ام است حدید سوره ی 57 قرآن است و وزن اتمی آهن 57 است!وعدد اتمی آن 26 است و شماره ی آیه ی آهن با احتساب بسم الله نیز 26 است! جمع حروف ابجد آیه نیز 26 است که عدد اتمی آهن 26 است.



اشاره قرآن به حرکت کره زمین

یونانیان در زمانهای گذشته مشاهده می کردند که زمین جسمی بزرگ است و آسمان شب هر روز با آسمان شب هر روز دیگر تفاوت داشت به همین دلیل اولین نظریاتی که در مورد کره زمین ارائه شد بر این اساس بود که زمین در مرکز عالم قرار دارد و ثابت و بی تفاوت در جای خود است.بر طبق نظریه بطلمیوس  زمین مرکز عالم است و سیارات با شعاعی که فاصله آن سیاره به دور زمین بود به دور زمین می چرخیدند.این نظریه 1700 سال بعد توسط کوپرنیک نقض شد.کوپرنیک تقریبا 40 سال از وقت خود را برای مطالعه زمین شناسی صرف کرد و نظریات کوپرنیک در سال 1543 بعد از مرگش منتشر شدند زیرا کوپرنیک در زمان حیاتش از ترس کلیسا که به شدت به نظریه زمین مرکزی معتقد بود از ارائه مطالب خود خوداری کرد.

بعد از مرگ کوپرنیک گالیله نظریات خود را در باره حرکت زمین و خورشید و مسطح نبودن زمین با کوپرنیک بسط داد و منتشر کرد اما توسط کلیسا به محاکمه و تفتیش عقاید کشیده شد و برای حفظ جان خود مجبور شد نوشته هایش را پس بگیرد.

نظریه زمین مرکزی بیشتر به حول ثابت بوددن زمین و حرکت نکردن آن استوار بود

در آیات متعددی از قرآن به حرکت زمین اشاره شده است:

مثلا در آیه 88 سوره نمل به کوهها اشاره شده است که دقیقا به حرکت زمین دلالت می کند:

کوها را بینی و گمان میکنی ساکن هستند حال آنکه مانند ابرها حرکت دارند

علاوه بر این درسوره طه آیه 53 نوشته شده است که

آن خدایی که زمین را برای شما مانند گهواره قرار داد

همانطور که می دانید گهواره در جای خود ثابت نیست و مانند زمین حرکت چرخشی دارد که دقیقا به زمین اشراه دارد.

همچنین در بیشتر تمدن های قدیم معتقد بودند که زمین مسطح است و به شکل کروی نیست متاسفانه این عقیده علاوه بر کلیسا در بین عده ای از مسلمانان نیز رواج داشته و بر طبق این نظریه زمین به شکل مسطح بوده و تمام اجرام آسمانی بالای سر ما قرار دارند در این مورد نیز قرآن در آیه 41 سوره فاطر اشاره می کند:

همانا خدا آسمانها و زمین را نگاه می‌دارد تا نیفتند و اگر بیفتند بعد از او هیچ کس آنها را نگاه نمی دارد

این آیه مساله مسطح بودن زمین را نفی می کند زیرا جسمی که مسطح باشد نمی تواند در آسمان معلق باشد.




اشاره قرآن به جنسیت ملکه زنبور عسل

مورس مترلینگ در کتاب زنبور عسل نوشته است:

در باره زنبور عسل کتابهای بسیاری نوشته شده است برای اینکه از آغازتمدن بشیری این حشره بالدار م اجتماعی که در کندو به طرزی شبیه به معجزه عسل خوش طعم و و مقوی و معطر را تولید می کرده است مورد توجه مردم قرار گرفته بود.

ارسطو کاتون وارون پلین کولومل پلاریوس و دیگران که همگی از نویسندگانو علمای عصر باستان بودند راجع این حشره کتابهای بزرگ و رساله نوشتند.

آریستوس فانوس فیلسوفی بود که مدت 58 سال در وضع زندگی زنبول عسل تحقیق کرد.همچنین دانشمند دیگری موسوم به فیلیس کوس دوناس شب . روز در جوار زنبور های عسل زندگی می نمود که جز آنها چیزی نبیند به همین جهت از طرف هموطنان خودموسوم به وحشی گردید.

مطالعه واقعی درطرز زندگی زنبور عسل فقط از قرن هفدهم میلادی آغازگردید در ابتدای این قرن دانشمند فلاماندی به نام کلونیوس بر اثر مطالعات خوداظهار داشت که یگانه حشره ای که در کندو فقط تخم می گذارد همانا ملکه است و گفت که ملکه دارای آلات تناسلی نرینگی و مادگی(هر دو) می باشد ولی نتوانست این گفته ها را اثبات کند.

بعد او یک دانشمند هلندی به نام سوامردان برای اولین دفعه مطابق اصول علمی شروع به مطالعه در وضع زنبور عسل کرد و به وسیله میکروسکوپ جزئیات زندگیزنبور عسل ر ازنظر گذرانی و آنهارا تشریح نمود و چون ا بعد از تشریح توانست بطورواضح آلات تناسلی مادگی را در ملکه پیدا کند صریحا گفت که ملکه یک زنبور ماده استو حال آنکه قبل از آن تصور می شد ملکه شاه است یعنی یک حیوان نر است.

نکته ای که موریس مترلینگ در کتاب خود اشاره کرده کاملا درست است تا 300 سال قبل تصور می شد که کندو دارای یک پادشاه و تعدادی سرباز است و هیچ اظهار نظری در مورد جنس ماده زنبور در قرآن نمی شد در قرآن کریم در سوره نحل آیه 68 نوشته شده است.

وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ

و پروردگار تو به زنبور عسل وحى كرد كه از پاره‏اى كوهها و از برخى درختان و از آنچه داربست مى‏كنند خانه‏هايى براى خود درست كن

اگر به معنی عربی آیه دقت کنید خداوند در این آیه از قیدهای مونث برای خطاب زنبور استفاده می کند و این آیه دقیقا با این مثاله مطابقت دارد زیرا همیشه اولین بار یک زنبور ماده و تعدادی سرباز محافظ او از کندوی قبلی مهاجرت می کنند و کندوی جدید را تشکیل می دهند!و برای خود خانه درست می کنند.این مساله اولین بار 300 سال قبل کشف شد حال آنکه این حقیقت بطور ماهرانه در 1400 سال قبل در آیات قرآن جاسازی شده است.





قرآن و مراحل مرگ ستاره گان

همانطور که می دانید خورشید یک ستاره است و تمامی ستاره گان بعد از آنکه می سوزند و نابود می شوند بصورت تیره و کدر در می آیند و سپس بصورت یک سیاهچاله در می آیند.

خورشید ما 5 میلیارد سال عمر دارد و دانشمندان می گویند که تا 6/7میلیارد سال بعد نیز مواد کافی را برای سوزاندن دارد و به عمر خود ادامه خواهد داد.در مرحله بعد از سوختن و نابود شدن هیدروژن خورشید هیلیوم را می سوزاند و در این مرحله بصورت یک غول قرمز در می آید.و جاذبه آن تمامی سیارات اطراف را بطرف خود می کشد و بعد از این مرحله خورشید کم کم کدر و تیره می شود و بعدا بصورت سیاهچاله در می آید.

مراحل مرگ خورشید و تمامی ستاره گان تفریبا مشابه است.

در قرآن کریم نیز در آیات متعددی به این مراحل اشاره شده است که با اشاره به تصاویر به آنها تطابق می دهیم

مثلا در سوره التکویر آیه اول نوشته شده است:

آنگاه كه خورشيد به هم درپيچد

و در سوره انبیا آیه 104 نوشته شده است که

در آن روز كه آسمان را چون طوماری در هم می پیچیم هماگونه كه آفرینش را آغازكردیم آنرا باز می گردانیم. این وعده ای است كه بر ماست و قطعا آنرا انجام می دهیم

تصویر زیر مربوط به یک ستاره است که پس از مردن به شکل یک سیاهچاله در آمده است که دقیقا با دو آیه بالا تطابق دارد:

همچنین در سوره الرحمن آیه ۳۷ نوشته شده است که هنگامی که آسمان از هم پاشیده شود و مانند رنگ سرخی رز(گلگون) درآید(دربرخی از ترجمه ها چرم گلگون نوشته شده) تصویر زیر مربوط به مرگ یک ستاره در سحاب چشم گربه(Cat’s Eye Nebula) است.که بعد از نابودی کامل به یک سیاهچاله تبدیل می شود.

در آیه دوم از سوره التکویر نوشته شده است که:و آنگه كه ستارگان همى‏تيره شوند

که همانطوری که در بالا ذکر شده است تیره و کدر شدن یکی دیگر از مراحل مرگ ستاره گان است و بعد از مرگ ستاره بصورت تیره و کدر در می آید و به یک سیاهچاله تبدیل می شود که در مورد شکل ستاره بالا مرحله بعدی مرگ این ستاره به شکل زیر است که دریافت شده است





بادها در قرآن

بادها در زندگی بشر نقش های مختلفی را انجام می دهند از جمله عمل لقاح ابرها و عمل بارور کردن گیاهان در قرون گذشته انسان فقط مشاهده می کرد که ابرها توسط باد به نقاط مختلف کشیده می شوند ولی امروزه علم روانشانسی نشان داده است که بادها عمل بارور کردن ابرها را بر عهده دارند.و باعث تشکیل شدن قطرات باران میشوند.

یکی از عوامل باردار شدن ابرها نیز وجود آئروسل هاهستند. آئروسل ذرات ریزی هستند که در طبیعت به وسیله پراکنده شدن ذرات آتشفشانی برخی از میکروبها ساخته می شوند و توسط باد به ابرها می رسند و آنها رابارور می کنند . باعث بارش آنها می شوند.

یکی دیگر از کارهایی که باد انجام می دهد بارورکردن گیاهان و قارچ ها رساندن گامت ماده به گامت نر است که بطور بسیار محدود توسطزنبورها و سایر حرشات نیز در طبیعت انجام می شود.و دربرخی از گیاهان گامت نر که بروی قطره شبنم ریخته شده توسط باد به گامت ماده می رسدو آنها را بارور می کند.

در سوره حجر آیه 22 به این خاصیت باد اشاره شده است:

و بادهای بارور کننده را فرستادیم و از آسمان آبی نازل کردیم.پس با آنشما را سیراب کردیم.

که دقیقا به دو موضوع بالا اختصاص دارد ولی روی موضوع اول بیشتر میشود تکیه کرد این مطالب با توجه به علم امروز بسیار ساده است ولی در 1400 سال قبلهیچ اطلاعی از عملکرد بادها در دست نبودنکته جالب دیگری که در قرآن در مورد بادها به آن اشاره شده در سوره جاثیه آیه 5 نوشته شده است:

وپياپى آمدن شب و روز و آنچه خدا از روزى از آسمان فرود آورده و به آن زمين را پس از مرگش زنده گردانيده است و گردش بادها راى مردمى كه مى‏انديشند نشانه‏هايى است

که این مطلب بر اساس علم زمین شناسی روز کاملا درست است زیرا بادهای طراف زمین دارای یک سیستم گردشی خاص است





متراکم شدن ابعاد زمین در قرآن

دانشمندان معتقد هستند که زمین در ابتدا مانند خورشید یک سیاره بود که از موادمذاب ساخته شده بود سپس به تدریج سرد و متراکم شد خورشید و بقیه سیارات نیز به تدریج سرد و متراکم می شوند و سپس حیات بروی کره زمین بوجود آمد.

\"\"

\"\"

اطلاعاتی که ماهواره کپلر 9 ناسا در مورد اندازه اولیه زمین و ژوپیترا رائه داد در تصویر زیر آمده است و مشخص شد سایز زمین اولیه 2000 بار بزرگتر ازاندازه امروزی آن بوده است.

\"\"

در سوره رعد آیه 41 به این موضوع اشاره شده است: آيا نديده‏اند كه ما[همواره]مى‏آييم و از اطراف اين زمين مى‏كاهيم و خداست كه حكم مى‏كند براى حكم اوباز دارنده‏اى نيست و او به سرعت‏حسابرسى مى‏كند.

و نکته جالب دیگر این آیه این است که به دلیل گسترش کائنات و فاصله گرفتن سیارات از یک دیگر متراکم شدن ستاره گان و سیارات از جمله زمین امروز هم ادامه دارد و در این آیه از فعل حال استفاده شده است یعنی این کار هنوز هم ادامه دارد که دقیقا با علم روز مطابقت دارد!




سیستم حفاظتی بدن انسان در قرآن

روزانه نزدیک به میلیون ها عوامل بیماری زا به بدن ما وارد می شوند که هر کدام از آنها می توانند منجر به وقوع بیماری در بدن ما شوند ولی در مجموع عوامل مختلفی در بدن ما دست به دست هم می دهند که بدن ما را در برابر بیماری حفاظت کنند از جمله ماسوسست ها لنفوسیت های B و T گولبول های سفید و ...

گولبول های سفید بدن را در برابر بیماری های عفونی محافظت می کنند و 5 در صد خون بدن انسان را\"\" شامل می شوند.که به دو صورت فاگوسیتوز(ذره خوای و هیستامین زا(با کمک مواد شیمیایی)عوامل بیماری را از بین می برندگولبول های سفید در مغز و استخوان تیموس گرهای لنفی و طحال توبید می شوند و تعداد آنها در هر میلیمتر مکعب خون هفت هزار است.

ماسوسیت ها نقش واکنشهای آلرژیک در بدن را دارند و در گردش خون شرکت دارند و با عبور از جداره مویرگ ها و بافتهای مختلف تکثیر و تمایز پیدا می کنند.

لنفوسیت های T بعد از اتصاد به آنتی ژن ها تکثیر می شوند و تعداد زیادی سلول T خاطر و کشنده به وجود می آورند این لنفوسیت ها به سلول های سرطانی حمله می کنند و با ماده ای بنام پرفورین آنها را از بین  می برند.

لنفوسیت های B  نیز در ایمنی هومورال نقش دراند . بر علیه آنتی ژن ها پادتن تولید می کنند

سیستم ایمنی یکی از پیچیده ترین دستگاه هائی است که از معجزات خلقت بوده و هرکدام از سلولهای دخیل دراین سیستم نقش خاصی را به عهده داشته وحاصل کار آنها یک مبارزه دائمی است که در طول زندگی برعلیه عوامل خارجی عمل نموده ؛ کمکاری یا اختلال در هر قسمت این سیستم منجر به بروز مشکلات بسیار بزرگی میشود که ایدز یک نمونه بارز آنست .

در سوره طارق آیه 4 به این موضوع اشاره شده است:

« هر کسی در درون خود نیروی پشتیبانی دارد»


ali tavakkoli بازدید : 898 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)

اتسمفر زمین در قرآن

جو یا اتمسفر زمین نقش بسیار مهمی در ادامه حیات در کره زمین دارند این لایه محافظ با نابود کردن شهاب سنگ های کوچک و بزرگی که به سمت زمین می آیند مانع سفوط آنها و آسیب رساندن به موجودات زمین می شود همچنین در مورد نور خورشید نیز فقطه اشعه های بی ضرر و مفید اجازه عبور می دهد همچنین امواج فرابنقش نیز که به صورت خیلی جزئی می توانند برای عمل فتو سنز گیاهان از آن عبور بکنند.

دارداتمسفر زمین که ترکیب آن بصورت O3 یا ازون است باعث می شود که اکسیژن موجود در کره زمین در داخل آن حفظ شود و پراکنده نشود.

کار کرد دیگری که اتمسفر دارد این است دمای زمین را متعادل نگه می دارد.زیرا سرمای منجمد کننده فضا 270 درجه سانتی گراد زیر صفر است. و اگر جو زمین نبود ممکن بود دمای زمین نی به 270 درجه زیر صفر برسد.

این تصویر شهاب سنگ هایی است که به زمین نزدیک می شوند اجرام آسمانی که
در فضا حرکت می کنند تهدید بزرگی برای زمین هستند اما به دلیل وجود این
سقف اغلب سنگهایی که از آسمان بطرف زمین می آیند قطعه قطعه می شوند.

بیشتر اوقات با نگاه کردن به آسمان متوجه جنبه محافظتی اتمسفر نمی شویم
اگر این ساختار وجود نداشت زمین چه شکلی می شد؟اگر اتمسفر نبود سالانه میلیون ها
شهاب سنگ به زمین بر خورد می کنند و زمین به مکانی غیر قابل سکونت تبدیل می شد.

این تصاویر مربوط به مکان فرود یک شهاب سنگ در آریزونای آمریکاست تصور کنید اگر اتمسفر زمین وجود نداشت زمین سالانه توسط میلیون ها شهاب سنگ از این نوع
بمباران می شد.

انرژی که یک انفجار خورشیدی آزاد می کند چندان قدرتمند است که ذهن انسان
به ساختی قادر به درک آن می باشدویک انفجار ساده خورشیدی انرژی معادل صد میلیارد بمب اتمی که در هیروشیما ریخته شد را دارد.اتمسفر زمین را از تاثیرات مخرب این
انفجار ها محافظت می کند.

لاهی مگنتوسفر که میدان مغناطیسی زمین آن را ایجاد می کند سپر محافظ
زمین در برابر تمام امواج و ذرات کیهانی مضر است.

علاوه بر مگنتوسفر کمربندهای وان آلن نیز سپر محافظ زمین هستند این کمربندها توسط میدان مغناطیسی زمین ساخته شده اند که در باربر تشعشعاتی که دائما از طرف خورشید و سایر ستاره گان فرستاده کی شود محافظت می کند اگر این کمربند نبود امکان نداشت بروی زمین حیاتی باشد.

دکتر Huge Ross در این مورد می گوید در واقع زمین بین سایر سیاره های کهکشان خورشیدی بیشترین چگالی را دارد.هسته بزرگ نیکل و آهن زمین باعث ایجاد میدان مغناطیسی وسیع زمین می شود این میدان مغناطیسی سپر ضد اشعه وان آلن را می سازد که از زمین در برابر بمباران اشعه ها مراقبت می کند اگر چنین سپری وجود نداشت زندگی روی کره زمین غیر ممکن بود عطارد تنها سیاره سخره ای است که میدان مغناطیسی دارد اما قدرت میدان مغناطیسی آن 100 برابر از قدرت میدان مغناطیسی زمین کمتر است.حتی ونوس خواهر سیاره ما هم چنین میدان مغناطیسی ندارد سپر محافظتی وان آلن مختص زمین است.

انرژی بوجود آمده از یکی از سالهای اخیر اندازه گیری شه با انرژی 100 میلیارد بمب اتمی که در هیروشیما منفجر شد برابری می کند پنجاه و هشت ساعت بعد از انفجار دمای بالای اتمسفر زمین به 2500 درجه سانتی گراد رسید و حرکت تمام قطب
نماهای مغناطیسی غیر عادی شد اما این سپر مانع از نابودی کره زمین شد.

همچنین این لایه خاصیتی دارد که به اشعه های بی ضرر و مفید اجازه عبور
از خود را می دهد ولی در مقابل اشعه های حاصل از انفجار های هسته ای خورشید اجازهورود نمی دهد همچنین این لایه به مقداری از اشعه فرابنقش برای عمل فتو سنتز گیاهان اجازه عبور می دهد.

این تصویر مربوط به شهابسنگی است که به سرعت زمین نزدیک می شود اغلب اجرام آسمانی تهدید بزرگی برای زمین هستند ولی به برکت وجود اتمسفر زمین خطر این سنگها برای ساکنان زمین از بین می رود.

این لایه محافظ با نابود کردن شهاب سنگهای کوچک و بزرگ باعث مانع ازسقوط آنها بروی سر ما و آسیب رساندن به موجودات زمین می شود و روزانه صدها شهابسنگ که از اتمسفر عبور می کنند را می سوزاند.

در سوره انبیا آیه 32 به این خاصیت اتسفر زمین اشاره شده است:

آسمان را سقفى محفوظ قرار دادیم ولی آنان از نشانه‏هاى آن اعراض مى‏کنند




















انفجار بزرگ داستان آفرینش همه چیز از هیچ چیز





مساله نسبیت انشتین در قرآن

مساله نسبیت برای اولین بار توسط آلبرت انشتین در سال 1915 مطرح شد و قبل از انشتین تصور بر این بود که زمان یک مساله ثابت است.

انشتینن برای اوبین بار به روشنی اثبات کرد که زمان به سرعت و جرم جسم وابسیته است.

معادله اصلی نسبیت انشتینبه صورت زیر بود

 

در مساله نسبیت خاص که انشتین در سن 25 سالگی اظهار داشت بطور خلاصه این چنین بود که در سرعت های بالا که سرعت جسم ثابت است مثلا وقتی جسمی سرعتی نزدیک به سرعت نور دارد زمان برای او کند تر سپری می شود و حجم جسم نیز کاهش می یباد ولی جرم جسم زیادتر می شود.

انشتین مثالهای جالبی را نیز آورد مثلا اگر دو برادر یکی با سرعت نور در فضا برود و برادر دوقلویش در زمین بماند بعد از بازگشت برادری که با سرعت نور رفته هنوز در سن کودکی است اما برادر دیگر پیر شده و صاحب فرزند و نوه و ... است!

آیات مختلفی از قرآن مفهوم نسبی بودن زمان را در خود دارند:

آیه 4 سوره معراج: فرشتگان و روح (فرشته مخصوص ) به سوى او عروج مى كنند در آن روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است

سوره حج آیه 47 : و از تو با شتاب تقاضاى عذاب مى‏كنند با آنكه هرگز خدا وعده‏اش را خلاف نمى كند و در حقيقت‏يك روز [از قيامت] نزد پروردگارت مانند هزار سال است از آنچه مى‏شمريد

سوره سجده آیه 5 : كار [جهان] را از آسمان [گرفته] تا زمين اداره مى‏كند آنگاه [نتيجه و گزارش آن] در روزى كه مقدارش آن چنان كه شما [آدميان] برمى‏شماريد هزار سال است به سوى او بالا مى‏رود

همچنین دانشمندان معتقد هستند که در سیاهچاله ها بعد زمان وجود ندارد و مناطقی بروی زمین خاصیت سیاهچاله ها را دارند!آیات سوره ی کهف نیز این موضوع را تایید می کنند:

 پس ما بر گوش آنها تا چند سالي پرده بيهوشي زديم پس از آن، آنان را بر انگيختيم تا معلوم گردانيم كدام يك از آن دو گروه مدت درنگ در آن غار را بهتر احصاء كرد. (سوره الكهف، آيه: 11-12 )

باز ما آنان را از خواب بر انگيختيم تا ميان خودشان يكي پرسيد: چند مدت در غار درنگ كرديد جواب دادند يك روز تمام يا كه برخي از روز ديگر، گفتند: خدا داناتر است كه چند مدت در غار بوديم...“ (سوره الكهف، آيه: 19)



مراحل تشکیل جنین در قرآن

دکتر کیت مور می نویسد :در طول رشد چشمها بعد از آنکه گوش درونی ظاهر شدشروع به رشد می کنند او در ادامه می افزاید مغز مرکز احساس و درک پس از چشم وگوش آغاز به رشد می کند.

گوش های جنین در بتدای بیست و دوروز اول حاملگی ظاهر می شوند و تا ماه چهارم شروع به کار می کنند در این زمان جنین قادر است در رحم صداها را بشنود به همین دلیل برای نوزاد تازه متولد شده حس شنوایی بیش از سایر کار کردهای حیاتی شکل می گیرد.

مراحل کلی شکلگیری جنین بصورت خلاصه به این صورت است:

در مدت سه تا 4 روز بعد از لقاح سلول اولیه به صورت یک شکل کروی در می آید در روز 4-5 در داخل سلول بصورت بلاستوسیت در می آید و حفره ای در آن ایجاد می شود در هفته دوم اکتودرم که منشا مغز نخا عصب ها پوست خان و موست تشکیل می شود.

در هفته سوم مغز به سه قسمت اصلی جلویی میانی و عقبی تشکیل می شود و قلب شروع به تپیدن می کند.

در بین هفته 3-4 مغز و نخا و قلب جنین در به راحتی شناخته می شود از روز 28 به بعد چشمها گوشها و سیستم تنفسی شروع به شکلگیری می کنند و از روز 42 به بعد اسکلت بدن کامل می شود

در هفته پنجم دستها و پاها و چشمها شروع به رشد می کنند و از هفته هفتم پلکها و انگشت ها شکل می گیرند و بینی متمایز می شود در هفته هشتم تمام سیستم های بدن شکل می گیرد و ناخنها شروع به رشد می کند.

در هفته یازدهم جنین شروع به تنفس می کند در هفته نهم اثر انگشت شکل می گیرد و کف دست حساس به لمس می شود.

پس از 14 هفته جنین قادر به شنیدن می باشد و در هقته 26 جنین به صداها واکتش نشان می دهد.در هفته بیستم جنین درد را حس می کند و در شش ماهگی تبدیل به یک انسان کامل می شود.

در سوره مومنون آیات 12-14 نوشته شده است

و به يقين انسان را از عصاره‏اى از گل آفريديم (۱۲)سپس او رانطفه‏اى درجايگاهى استوار قرار داديم (۱۳)آنگاه نطفه را به صورت علقه درآورديم پس آن علقه را مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوانهايى ساختيم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانيديم آنگاه آفرينشى ديگر پديد آورديم آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است (۱۴)

همانگونه که در قرآن شرح داده شده است بعد از لقاح جنین جنین ابتدا بصورت یک قطعه گشت در می آید و سپس استخوانها تشکیل می شود و در مراحل بعد که درقرآن به آن عنوان آفریتش دیگر یاد شده چشمها دست ها عصب قلب و ... پدید می آیند مساله جالب این است که در زمانهای قدیم تصور به این صورت بود که ابتدا استخوان ها تشکیل می شود و سپس گوشت به دور آن تشکیل می شود اما قرآن در 1400 سال قبل که هیچ دستگاه رادیولوژی وجود نداشت از این نکته اشاره کرده است.هم چنین قرآن به علقه اشاره کرده که علقه در عربی گاهی اوقات به معنای جسم آویزان است و گاهی به معنای زالو که کاملا تعبیری درستی است در مراحل اولیه جنین به این صورت از دیواره رحم آویزان می شود.و شکلی مثل زالو را دارد.







اشاره قرآن به آسمان شبکه ای شکل

این تصویر مربوط به قسمت های باقیمانده از مراحل اولیه خلقت کائنات و توزیع ماده در جهان است تصویر ماحصل شبیه سازی ویرگو (VIRGO) است.

این بافت از بیلیون ها شاهراه متصل به هم تشکیل شده است دانشمندان می گویند این بافت یکی از مهمترین کشف های قرن بیست و یکم است.

دانشمندان با استفاده از بزرگترین نرم افزار الکتریکی تصویر کوچکی از این فلک را ترسیم کردند ونتایج بسیار شگفت انگیز بودند.

خداوند در قرآن کریم در سوره الذاریات آیه 7 به این نکته اشاره کرده است:

قسم به آسمان دارای چینها و راهها




انقجار بزرگ در قرآن

در مورد بوجود آمدن کائنات همواره نظریه های مختلفی مطرح می شود اما نظریه ای که بیشترین پایه علمی را دارد و بیشتر مورد مقبول دانشمندان است نظریه انفجار بزرگ یا مهابنگ است.

بر طبق این نظریه ابتدا هیچ چیز در کائنات وجود نداشت سپس در یک نقطه انفجاری رخ می دهد که دمای آن به میلیاردها درجه می رسد و بعد از چند لحظه کائنات از هیچ چیز آفریده می شود.

در سوره طور آیه 35-36 نوشته شده است که: آیا از هیچ خلق شده‏اند، یا آنکه خودشان خالق [خود] هستند؟

همچنین عده ای از دانشمندان معتقد اند که همه چیز در هسته یک اتم اولیه در کائنات وجود داشته است و بعد از رخ دادن اتفجار همه چیز از هسته اولیه به کائنات پخش شده است.

در این مورد نیز قرآن اشاره ای داشته است که در آیه 30 سوره انبیا نیز نوشته شده است که:

آیا کسانى که کفر ورزیدند ندانستند که آسمانها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختیم و هر چیز زنده‏اى را از آب پدید آوردیم آیا [باز هم] ایمان نمى‏آورند؟

اما نکته ای که در هر دو نظریه مطرح می شود این است که تمام کائنات از یک نقطه بوجود آمده اند و سپس از هم فاصله گرفته اند که این نکته در آیه بالا دقیقا به آن اشاره شده است.

در مرحله دوم گازهایی مانند هلیوم و هیدروژن از هسته اولیه کائنات بوجود آمدند و متراکم شدند و هلیوم و هیدروژن عناصر سازنده کائنات را تشکیل دادند.

در سوره دخان آیه 11 به این موضوع اشاره شده است:سپس او به آسمان پرداخت، هنگامی که هنوز به صورت گاز بود و به آن و زمین گفت: "به وجود بیایید، خواسته یا ناخواسته." آنها گفتند: "ما با میل و رغبت می آییم".

ادوین هابل ستاره شناس آمریکایی مشاهده کرد که کائنات در حال گسترش است و بعد از مدتی پس از برسی Background Kazmir radiation ها مشخص شده که کائنات از ابتدای خلقت در حال گسترش بود و اگر این قرآیند برعکس کنیم به یک نکته که در آن انفجار بزرگ رخ داده است ختم می شود و موضوع گسترش کائنات خود نیز تایید بر نظریه انفجار بزرگ است.در سوره ذاریات آیه 47 نیز به این موضوع اشاره شده است:

و ما آسمان را با قدرت خود بر افراشتیم و آن را همچنان گسترش می دهیم.

همچنین تصویر دیگری که دانشمندان از انفجار بزرگ بازسازی کرده اند به این شکل است

"در آن روز که آسمان را چون طوماری در هم می پیچیم هماگونه که آفرینش را آغاز کردیم آنرا باز می گردانیم. این وعده ای است که بر ماست و قطعا آنرا انجام می دهیم! سوره انبیا آیه 104





اشاره قران به تشکیل ستاره گان از گاز داغ

امروزه دانشمندان می توانند با استفاده از تکنولوژی های پیچیده خود مراحل شکل گیری ستاره گان را مشاهده کنند مشاهدات دانشمندان نشان می دهد که ستارگان از ابر داغ گازی تشکیل می شود همچنین مطالعه بیشینه هستی نیز همین نتایج را می دهد که شکل اولیه کائنات در ابتدا بصورت یک ابر گازی شکل بوده است.

تصویر زیر ستاره ای جدید را در حال شکل گیری از گاز و غبار (نبولاNebula )، از بقایای گازی که منشاء پیدایش کل جهان بوده است نشان می دهد.

در عکس زیر سحاب لاگون (Lagoon Nebula) را می بینیم که ابری از گاز و غبار با قطری معادل 60 سال نوری است.
همانطوری که در اشکال فوق نشانداده شده است علم امروزثابت کرده است که ستارگان آسمانی از انقباض تودههای عظیم گاز بوجود می آیند، پدیده ای که در قرآن بوضوح برآن در آیه فوق اشاره شده است.

در سوره دخان آیه 11 نوشته شده است : سپس او به آسمان پرداخت، هنگامی که هنوز به صورت گاز بود و به آن و زمین گفت: "به وجود بیایید، خواسته یا ناخواسته." آنها گفتند: "ما با میل و رغبت می آییم".



ستون های آفرینش(star nursery)در قرآن

ستون های آفرینش مکان هایی در فضا هستند که در آنها ستارگان ساخته و متولد می شوند به به عبارت دیگر این ستون ها کارخانه های تولید ستاره گان در فضا هستند و خود یکی از عجایب آفرینش محسوب می شوند.ترکیب ستون های آفرینش گازهای مانند هیدروژن است.

معروف ترین عکس گرفته شده از یک ستون آفرینش مربوط به سحابی عقاب M16 است که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

دومین تصویر از ستون آفرینش مربوط به سحابی کشتی کشتی(Carina) که در فاصله 7500 سال نوری از ما قرار دارد.

در سوره لقمان آیه 10 نوشته شده است که :آسمانها را بى‏هیچ ستونى که آن را ببینید خلق کرد و در زمین کوههاى استوار بیفکند تا [مبادا زمین] شما را بجنباند و در آن از هر گونه جنبنده‏اى پراکنده گردانید و از آسمان آبى فرو فرستادیم و از هر نوع [گیاه] نیکو در آن رویانیدیم

تصاویر گرفته شده از star nursery ها بوسیله نور آنها که از تلسکوپ هابل به زمین رسیده بازسازی شده و بطور مستقیم گرفته نشده است.و تعبیر قرآن در مورد نامرعی بودن کاملا درست هست چون بطور مستقیم کسی موفق به دیدن ستون های آفرینش نشده است.و مساله ی دوم این ستون ها از گاز هیدروژن تشکیل یافته که قابل روئیت نیست.و فقط آنالیز شده توسط اشعه X ها قابل نمایش هستند



اشاره قرآن به فروپاشی ستاره گان و اجرام آسمانی معلق در فضا

تصاویری که امروزه از ستارگان گرفته شده است نشان می دهد که ستارگان بعد از فروپاشی تکه های زیاردی را به اطراف پرتاب می کنند که بیشتر به صورت توده های گاز و مواد مذاب است که واژه شهاب به آنها اطلاق می شود وقتی هم که سرد می شوند بصورت شهاب سنگ در می آیند.

تصویر اول متعلق به سهابی m1 است که بعد از انفجار آثار عظیمی از خود به جای گذاشت و تعداد زیادی از اجرام را بعد از انفجار به فضا فرستاد.

تصویر دوم متعلق به انفجار یک ستاره است که هزار سال قبل اتفاق افتاده است.

بعد از انفجار هر ستاره تعدادی از عناصر سنگین آن سرد می شوند و بصورت سنگ های معلق در فضا در می آیند

بعد از فروپاشی هر ستاره مواد این ستاره به اطراف شلیک می شوند این علوم امروزه بسیار ساده و پیش پا افتاده است ولی 1400 سال قبل هیچ تلسکوپ نجومی وجود نداشت که این پدیده ها را رسد بکند در سوره ملک آیه 5 نوشته شده است که:

« وآسمان نزدیک (نزدیکترین آسمان) را با ستارگان آراسته نمودیم وهمینطور آنها را شلیکی به شیطانها قرار دادیم».




اشاره قرآن به وجود نردبان های شنوایی

در سوره طور آیه 38 نوشته شده است که:

یا مگر آنان را نردبانى است که با آن می شنوند پس (اگر چنین است )باید شنونده ی آنها دلیل قاطع بیاورد.

همانطور که در قرآن اشاره شده است در حلزون گوش سه ساختار به نامهای نردبان دهلیزی (scala vestibuli)-نردبان میانی (scala media)-نردبان صماخی (scala tympani) که نردبان دهلیزی و میانی بوسیله غشاء راینسر و نردبان میانی صماخی بوسیله غشاء قاعده‌ای از یکدیگر جدا شده‌اند.


داخل نردبان دهلیزی و نردبان صماخی به وسیله مایع پری لنف و داخل نردبان میانی به وسیله مایع آندولنف پر می شود. کف استخوان رکابی بر روی دریچه بیضی قرار گرفته است و با دریافت ارتعاشات آن را به مایع پری لنف نردبان دهلیزی انتقال داده و در نهایت امواج صوتی غشاء پایه را به لرزه در می آورد

گوش میانی، مستقیماً بوسیله شیپور استاش با سیستم تنفس مرتبط است و راه ارتباطی گوش به بینی و حلق میباشد. در گوش داخلی که پر از مايع می‌باشد حلزون قرار دارد که دارای گيرنده حسی برای شنوايی و ساختمانهای ديگری برای حرکت و تعادل است

امواج صوتی به پرده ی صماخ که در انتهای مجرای گوش قرار دارد بر خورد می کنند و آن را به ارتعاش در می آورد. درپشت پرده گوش، گوش ميانی قرار دارد که از هوا پر شده و دارای سه استخوان ظريف می‌باشد که استخوانهای شنوايی ناميده می‌شوند. چکشی(malleus) ، سندانی (incus) و رکابی .(stapes) اين استخوانها ارتعاش پرده را به غشا دريچه بيضی که جدا کننده گوش ميانی از گوش داخلی است، منتقل می کنند


ali tavakkoli بازدید : 843 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)

کوازار ها در قرآن

کوازار ها جزو روشن ترین اجسام جهان هستند که گاهی روشنایی آنها به بیش از دو تریلیون برابر ورشید می رسد.در واقع به نظر می رسد یک منبع عظیم امواج الکترومغناطیسی هستند . نور ساتع شده از آنها معادل صدها کهکشان است.
در مورد کوازار ها فرضیه هایی وجود دارد که سالانه جرمی معادل هزاران ستاره را می بلعند.

در آیه 35 سوره نور به وجود اجرامی درشان تر از تاره ها در هان اشاره شده است:
خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه‏اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه از درخت‏ خجسته زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى‏شود نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است‏ خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى‏كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى‏زند و خدا به هر چيزى داناست (۳۵)
نکته دقیق دیگری که در قرآن به آن اشاره شده است وجود روغنی است که آتشی به آن نرسیده است.در بیشتر قسمت های فضا بعلت عدم وجود اکسیژن همجوشی هسته ای وجود ندارد و با استفاده از واکنش هیدروژن فشرده و تولید هلیوم این فرآیند انجام می شود که کاملا با سوختن آتش فرق دارد ولی نور و انرژی تولید می کند.
همچنین عبارت نور بر نور و چراغ شیشه ای نیز می تواند بر تصویر کلی کوازار ها نیز دلالت بکند زیرا کوازارها دارای یک لنز گرانشی هستند که لایه ای از نور که روشن تر است بروی کل نورها قرار دارد و مانند یک سیاهچاله باعث تراکم تر شدن آن می شود
بر طبق نظریه گرانشی انشتین لنز گرانشی می تواند نور را منحرف کند در قرآن نیز به این نور تحت عنوان نور درون شیشه اشاره شده است  و شیشه نیز می تواند نور رامنحرف کند. .

http://miraclesofthequran.persiangig.com/space/nor.jpg

مثالی برای آیه 25 سوره حدید(نازل شدن آهن)

تصویر متعلق به یک شبهابسنگ از جنس اهن و نیکل بنام ویلامیت است که در سال 1902 در آمریکای شمالی کشف شد و بزرگترین شهابسنگ کشف شده در آمریکا و ششمین شهابسنگ کشف شده در جهان است.این شهابسنگ در پاین آخرین دوره یخبندان یعنی 13000 سال قبل به زمین رسیده است و هم اکنون در موزه تاریخ طبیعی است و چهل میلیون نفر در طول سال از این شهابسنگ بازدید می کنند.این شهابسنگ بیش از 91 درصد آهن تشکیل شده است و 7.6 درصد از نیکل و کبالت و ارتفاع آن 1.98 متر است.لینک مطلب در ویکی پدیا انگلیسی

http://miraclesofthequran.persiangig.com/space/450px-Willamette_Meteorite_AMNH.jpg

در سوره حدید آیه 25 قرآن به این موضوع اشاره شده است:
ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسائی حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم، تا مردم قیام به عدالت کنند، و آهن را نازل کردیم که در آن قوت شدیدی است، و منافعی برای مردم، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری میکنند بیآنکه او را ببینند، خداوند قوی و شکست ناپذیر است

ایرادی که منتقدین قرآن به این آیه اشاره می کنند وجود پگماتیت های آهن در مرکز هسته زمین است که نیروی جاذبه را به وجود می آورند این مساله هم ممکن است از نظر علمی صحیح باشد ولی تمام آهن موجود در پوسته زمین که انسانها به آن دسترسی دارند و استخراج می کنند توسط شهابسنگ ها به زمین حمل شده است و اهن مرکز زمین قابل دسترس نیست زیرا آهن نیز فقط می تواند در هسته ستاره های سنگین تشکیل شود و امکان تشکیل آن در زمین به هیچ وجه حتی زمین اولیه نیز نامحتمل است.

ستاره نترونی در قرآن

یک ستاره نترونی که حدود 20 کیلومتر قطر دارد داری جرم 1.4 برابر خورشید ماست و به این معنی است کهه این ستاره نترونی بسیار متراکم است و اگر در روی زمین باشد و روی یک قاشق مرباخوری وزن آنیک میلیارد تن است بخاطر اینکه اندازه ای بسیار کوچک و چگالی بسیار بالا دارد و دارای یک میدان گرانشی حدود 10112 برابر میدان گرانشی زمین و میدان مغناطیسی یک میلیون بار برابر زمین باشد. ستاره های نترونی بعد از مرگ ستارگان حجیم به اندازه 4 تا 8 برابر خورشید متولد می شوند.زمای که ستاره ها می سوزند سوخت هسته ای انها به پایان می رسد و یک انفجار ابر نواختری در انها رخ می دهد و قسمت های مرکزی آنها فرو می ریزد و پرتون ها و الکترون های آنها به شکل نترون با هم ترکیب می شوند و آنچه باقی می ماند یک ابر نو اختر زیبا در لایه های بیرونی است. ستاره های نترونی ممکن است در بقایای ابر نواختر ها نیز ظاهر شود یا در سیستم های دوتایی ساخته شوند

همانطوری که می دانید سیاهچاله ها و ستاره های نترونی دقیقا مشابه هم هستند و مراحل ایجاد آنها نیز مشابه هم هست سیاهچاله ها دارای گرانشی بیشتری نسبت به ستاره های نترونی هستند.قرآن کریم در آیات اول تا سوم سوره طارق به این موضوع اشاره کرده است:

وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ ﴿۱﴾وَمَا أَدْرَاکَ مَا الطَّارِقُ﴿۲﴾النَّجْمُ الثَّاقِبُ﴿۳﴾

سوگند به آسمان و کوبنده ی شب! و تو نمی دانی کوبنده ی شب چیست. همان ستاره ی ثاقب است!

طارق به معنی کوبنده است اگر در اینترنت سرچ کنید در مورد ستاره های نترونی نوشته شده است ستاره های نترونی بصورت چراغ هایی از دور بصورت خاموش و روشن می شوند و نور آنها بطور یکسان نمی رسد و متناوب است و مانند جسمی است که کوبیده یا قطع و وصل می شود در مورد آیه سوم کلمه ثقب به معنی چاله است و الثَّاقِبُ به معنی ایجاد کننده چاله است.لینک گوگل ترنسلت

اگر مطالعاتی در زمینه نجوم داشته باشید حتما می دانید که مراحل تولید سیاهچاله و ستاره نترونی دقیقا مشابه همدیگر است و هردو از انفجار ابر نواختر به وجود آمده است و بر اساس نسبیت عام انشتین وقتی یک ابرنواختر فرو می ریزد هسته آن ابتدا به یک ستاره نترونی تبدیل می شود و سپس سیاهچاله از آن به وجود می آید.لینک مطلب انگلیسی

 

که قرآن دقیقا به مساله تپ اختر (یا همان سیاهچاله نترونی) و خاموش و روشن شدن آنها و در نتیجه ایجاد شدن سیاهچاله ها از آن اشاره می کند.و به ستاره ای که چاله ایجاد می کند نیز در آیه سوم اشاره می کند.

همچنین بطور دقیق تر از این آیه در آیات 15 و 16 سوره التکویر نیز به نوعی از ستاره ها اشاره شده است که مانند چراغ های چشمک زن بطور دائم در حال خاموش و روشن تر هستند:

در سوره التکویر آیات 15 و 16 نوشته شده است که :

نه نه سوگند به اختران گردان (۱۵)[كز ديده] نهان شوند و از نو آيند (۱۶) 

همچنین در آیه پانزده از این ستاره ها بعنوان اختران گردان نام برده می شود که این مساله نیز از دیدگاه علمی تایید شده است ستاره های نترونی  با سرعت ۷۰۰ دور در ثانیه به دور خودشان می چرخد و با سرعت بسیار بالایی در فضا حرکت می کنند.

http://miraclesofthequran.persiangig.com/space/tareq.jpg

سرعت نور و نظریه نسبیت در قرآن

سرعت نور یک ثابت جهانی است و مقدار آن برابر با 300000 کیلومتر بر ثانیه است بر اساس نظریات انشتین سرعت نور بیشترین سرعت جهان را دارا است به همین خاطر و به دلیل فاصله زیاد سیارات و ستاره ها از هم دانشمندان فاصله اجرام فضایی را با مقیاسی مانند سرعت نور می سنجند و مثلا می گویند فاصله این سیاره از این سیاره چند سال نوری است.
سال نوری طبق تعریف برابر است با مسافتی که نور در خلاء در مدت یک سال طی می‌کند.که سال نوری برابر با9.460528405×10به توان15 کیلومتر است که اگر بخواهیم سال نوری را با مقیاس زمین مقایسه کنیم این مقیاس تقریبا هزاران برابر سالهای زمینی است.
در سوره سجده آیه 5 به این مساله اشاره شده است:
كار [جهان] را از آسمان [گرفته] تا زمين اداره مى‏كند آنگاه [نتيجه و گزارش آن] در روزى كه مقدارش آن چنان كه شما [آدميان] برمى‏شماريد هزار سال است به سوى او بالا مى‏رود
در این آیه خداوند مقایسه دقیقی با مقیاس زمینی و مقیاس فضایی کرده است و به فاصله های نجومی و دراز مدت سیارات نیز اشاره کرده است دور ترین نقطه کهکشان از ما 3.6 میلیارد سال نوری فاصله دارد.همچنین نظریه نسبیت انشتین نیز به این مساله اشاره می کند که هر جسمی که با سرعت نور حرکت کند منحنی فضا و زمان برای او خمیدگی پیدا می کند وزمان برای او و کسی که روی زمین ساکن است یکسان نیست

در آیه 4 از سوره معراج نیز به این مساله اشاره شده است:
فرشتگان و روح (فرشته مخصوص ) به سوى او عروج مى كنند در آن روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است
 خداوند در این آیه به یکسان نبودن زمان برای انسان و فرشتگان نیز دقیقا اشاره کرده است..
همچنین در سوره حج آیه 47 نیز به یکسان نبودن مفهوم زمان برای خداوند و انسان نیز اشاره شده است:

و از تو با شتاب تقاضاى عذاب مى‏کنند با آنکه هرگز خدا وعده‏اش را خلاف نمى کند و در حقیقت‏یک روز [از قیامت] نزد پروردگارت مانند هزار سال است از آنچه مى‏شمرید.


http://s2.picofile.com/file/7694467090/Light_blue_space_%D8%A81_.jpg

 


اشاره قرآن به انعکاس نور خورشید توسط ماه

در زمانهای قدیم حدقلا در شبه جزیره عرب هیچ اطلاعاتی از علم نجوم در دست نبود.و اعراب جاهلیت در باره خورشید و ماه و کره زمین و فضا هیچ اطلاعاتی نداشتند وعلم نجوم بصورت سطحی در اختیار برخی از دانشمندان رومی و ایرانی بود و اعراب فقط خورشید را می دیدند که روزها می درخشد و ماه را می دیدند که در شبها می درخشد و در باره منشا آن هیچ اطلاعاتی نداشتند که چرا خورشید می درخشد و چرا ماه می درخشد.

در زمانی که اعراب ماه را شی درخشانی می پنداشتند و از تاریکی آن هیچ اطلاعی نداشتند قرآن کریم در دو آیه به خوبی مساله انعکاس نور خورشید توسط ماه را تشریح کرد.

در سوره یونس آیه 5 نوشته شده است:

هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاء وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِکَ إِلاَّ بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ

 

اوست کسى که خورشید را روشنایى بخشید و ماه را تابان کرد و براى آن منزلهایى معین کرد تا شماره سالها و حساب را بدانید خدا اینها را جز به حق نیافریده است نشانه‏ها[ى خود] را براى گروهى که مى‏دانند به روشنى بیان مى‏کند

ضیا به معنی چیزی است که از خود نور ساطع می کند مانند چراغ و نور جسمی است که فقط نور را ساطع می کنند(مثل آینه ای که نور را انعکاس می دهد)در این آیه قرآن به خوبی اشاره می کند که نور خورشید از خود آن است ولی نور ماه متعلق به خود آن نیست.

اما در سوره شمس آیات 1 تا 4 به طور مستقیم به این موضوع اشاره می شود که نور خورشید در شبها توسط ماه انعکاس داده می شود.

وَ الشَّمْس وَ ضُحَاهَا – وَ الْقَّمَرِ إذا تَلَاها – وَ النَّهَارِ إذا جَلاهَا – وَ اللیْل إذا یَغْشَاهَا

« سوگند به خورشید و پرتو آن ــ و به ماه وقتیکه آنرا بازتاب می دهد ــ و به روز وقتیکه آنرا متجلی می کند ــ و به شبوقتیکه آنرا می پوشاند»

این دانش ها شاید با توجه به علم روز پیش پا افتاده باشند اما با توجه به علم آن روز دانستن این دانش ها آن هم در شبه جزیره عربستان حکم معجزه را دارد.

پیش بینی قرآن در مورد سالم ماندن بدن فرعون


در موزه سلطنتی مصر واقع در شهر قاهره یک مومیایی وجود دارد که گفته می شود که بدن همان فرعونی است که در زمان موسی در رود نیل فرق شده است.مدتی پس از غرق شدن جسد فرعون عده ای جسدش را پیدا می کنند و او را مومیایی کرده و در اتاق مومیایی ها قرار می دهند.

در سال 1981 بنا به در خواست دولت فرانسه این جسد برای تعدادی از آزمایشات به فرانسه انتقال یافت و بسیاری از جراحان که یکی از آنها پروفوسور موریس بوکای بود کار تحقیقات بروی جسد فرعون را آغاز کردند.

موریس بوکای و همراهانش پس از برسی های بسیار در یافتند که این جسد علیرغم اینکه در آب دریا افتاده است بسیار سالم باقی مانده است!و کمتر از سایر اجساد آسیب دیده است.

 در آنجا بود که یکی از حاضرین که مسلمان بود آیه 92 سوره یونس را برای موریس بوکای خواند:

و بنی اسرائیل را از دریا عبور دادیم. فرعون و سپاهیان وی بیدرنگ مسلحانه و فراتر از حد خود آنها را دنبال کردند، تا وقتی که داشت غرق میشد گفت: ایمان آوردم به اینکه خدائی غیر از خدائیکه بنی اسرائیل (فرزندان یعقوب) به او ایمان اوردند وجود ندارد و همیشه مسلمان خواهم بود ـــ حالا! در حالیکه تا پیش از این از سپردن بنی اسرائیل سرباز زدی و همیشه نیز مفسد بودی ـــ امروز فقط بدن تو را نجات میدهیم تا برای افراد پس از خودت درسی باشد. هر چند خیلی از مردم از آیات ما غافلند.

موریس بوکای همه شب را به مومیایی نگریست و به فکر فرو رفت که چگونه ممکن است که این مومیایی که در سال 1898 کشف شده باشد قرآن 1400 سال قبل به این موضوع اشاره کرده باشد.

بوکای به مطالعه تورات و انجیل نیز پرداخت اما در آنها به این موضوع اشاره نشده بود موریس بوکای بعد از برگرداندن جسد به مصر تحقیقات خود را به طور وسیع بروی قرآن آغاز کرد و آیات عملی بسیاری در آن یافت و نتایج تحقیقات خود را در کتابی بنام قرآن انجیل و علم به ثبت رساند و بنا به گفته ی عده ی فراوانی به اسلام گروید.


اشاره قرآن به جدایی دریاها و مرز میان آب شور و شیرین

اقیانوس شناسان به تازگی کشف کرده اند که وقتی دو دریا به هم می رسند با یک دیگر ترکیب نمی شوند آب دو دریای همسایه به دلیل وجود نیروی کشش سطحی ترکیب نمی شوند.

آب دریاهای مختلف غلظت های متفاوتی با هم دارند.و کشش سطحی ایجاد می کنند گویی که دیواره نازکی بین آن دو برپا شده است.

در اقیانوس اطلس جریان آب شیرینی وجود دارد که آن را گلف استیریم می نامند این جریان عظیم از سواحل آمریکای مرکزی حرکت می کند و سراسر اروپا را طی می کند و به سواحل اروپای شمالی می رسد.عرض این جریان 150 کیلومتر و عمقش حدود 800 متر و سرعتش 160 کیلومتر می باشد.و حرارت آن با آبهای اطرافش 10 تا 15 درجه تفاوت دارد و در آنجا هزاران کیلومتر آب وجود دارد که با آبهای اطراف خود مخلوط نمی شوند.و در آنها موجودات زنده هم زندگی می کنند.

این خاصیت در بسیاری از رودخانه ها از جمله رودخانه های کشور خودمان نیز وجود دارد.

همچنین در کشور مصر نیز هیئتی اکتشافی از دانشگاه مصر دریافتند که آبهای خلیج عقبه از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی با آبهای دریای احمر تفاوت دارند و با آن مخلوط نمی شوند همچنین در جایی که دریای احمر به اقیانوس هند می رسد نیز این خاصیت وجود دارد.

این پدیده در دریاری مدیترانه و اقیانوس اطلس که در تنگه جبل الطارق به هم می رسد دیده می شود اما به دلایلی مانند دما میزان شوری و شیرینی از هم جدا می شوند.

تصویر مربوط به تنگه جبل الطارق است که 13 کیلومتر بین دریای مدیترانه و آتلانتیک مرز وجود دارد که از همدیگر جدا می شوند و از هم جدا نمی شوند.

در شهر توریستی اسکاگن در دانمارک در جایی که دریای بالتیک و شمالی به هم می پیوندند این پدیده دیده می شود.

در سوره الرحمن آیات 19-20-21-22 به این موضوع اشاره شده است:

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (19) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (20)  فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (21) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22) 

19. دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند.20. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند.21. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟22. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.

بیشترین دلیلی که باعث وقوع چنین پدیده ای می شود غلطت شوری و شیرینی دریاهاست که باعث جلوگیری از ترکیب آنها می شود در آیات دیگری از قرآن نیز بطور دقیق به این موضوع اشاره شده است:

 


سوره مبارکه فرقان آیه 53:

« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»

 و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آندو حریمی استوار قرار داد.

 

سوره مبارکه فاطر آیه 12:

وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

 این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می کشید و می بینی که کشتی ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می شکافند و پیش می روند، باشد که سپاسگزار باشید.

 

سوره مبارکه نمل آیه 61:

اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَینَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿61﴾

[آیا شریکانى که مى‏پندارند بهتر است‏] یا آن کس که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پدید آورد و براى آن، کوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد، و میان دو دریا برزخى گذاشت؟ آیا معبودى با خداست؟ [نه،] بلکه بیشترشان نمى‏دانند.

 

 

اشاره قرآن به فتوسنتز گیاهان در صبح هنگام

گیاهان با استفاده از عمل فتوسنتز دی اکسید کربن را که برای انسان گازی بسیار مضر است از هوا می گیرند و به جای آن از خود اکسیژن منتشر می کنند.اکسیژنی که ما تنفس می کنیم و منبع اصلی حیات ماست محصول اصلی فتوسنتز است.

حدود 30 در صد اکسیژن جو را گیاهانی که در خشکی می روید و هفتاد در صد آن را تکسلولی ها تصفیه تامین می کنند.

فتوسنتز فرآیندی بسیار پیچیده است و دانشمندان هنوز آن را بطور کامل نمی شناسند یا با چشم غیر مسلح نمی توانند آن را ببینند.فتوسنتز فرمول های شیمیایی بسیار یچیده ای دارد و گیاهان میلیون ها سال است که غذای خود و سایر موجودات روی زمین را تامین می کنندوقدرت فتوسنتز با میزان اکسیژنی که تولید می شود قابل مقایسه است بیشترین مقدار اکسیژن در زمان صبح یعنی زمانی که تابش خورشید بسیار متمرکز است در سپیده دم برگ ها شروع به عرق می کنند و فتوسنتز بیشتر می شود و در زمان ظهر با افزاریش دما تعریق بیشتر و این فرآیند برعکس می شود و سرعت فتوسنتز کمتر می شود و در هنگام شب دما پایین می آید و تعریق کمتر و گیاه به خواب می رود.

در سوره التکویر آیه 17 و 18 به خوبی به عمل فتوسنتر گیاهان اشاره شده است:

وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ ﴿۱۷﴾وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ﴿۱۸﴾

سوگند به شب چون پشت گرداند (۱۷)سوگند به صبح چون دميدن گيرد (۱۸)

فتوسنتز نقش حیاتی در زندگی موجودات بروی زمین دارد و می توان گفت که اگر فتوسنتزی در کار نبود هیچ موجودی در روی کره زمین در کار نبود و فتوسنتز توسط ماده سبز رنگی بنام کلروفیل در گیاهان انجام می گیرد.

در سوره النعام آیه 99 نیز در مورد سبزینه این گونه نوشته شده است:

و اوست کسى که از آسمان آبى فرود آورد پس به وسیله آن از هر گونه گیاه برآوردیم و از آن سبزى خارج ساختیم که از آن دانه‏هاى متراکمى برمى‏آوریم و از شکوفه رخت‏خرما خوشه‏هایى است نزدیک به هم و [نیز] باغهایى از انگور و زیتون و انار همانند و غیر همانند خارج نمودیم به میوه آن چون ثمر دهد و به [طرز] رسیدنش بنگرید قطعا در اینها براى مردمى که ایمانمى‏آورند نشانه‏هاست

حرکت خورشید در قرآن

انسان با نگاه به آسمان متوجه بود که خورشید به دور زمین می چرخد بطلمیوس نیز نظریه زمین مرکزی را بر این پایه نهاد اما در بیشتر عقاید دانشمندانیا زمین ثابت است و یا خورشید و در بخشهایی از تاریخ نظریه زمین مرکزی حاکم بود ودر بخشهایی از تاریخ نظریه ی خورشید مرکزی بر جهان حاکم بود و اعتقاد داشتند زمینو سایر اجسام به دور خورشید می چرخد نظریه زمین مرکزی توسط کپلر و کوپرنیک نقض شدو نظریه خورشد مرکزی حاکم شد ولی عقیده این دو نفر توسط گالیله ایتالیایی مدلل گردید در قرن اخیر نیز دانشمندان به این مساله رسیدندکه زمین و سایر اجسام منظومه شمسی دور مدارهای معین می چرخند و خورشید نیز خود باسرعت 72000 کیلومتر بر ساعت به دور سیاره وگا می چرخد و چندین نوع حرکت را از جمله حرکت انتقالی و چرخشی را داراست ولی در قرآن کریم برخلاف نظریات علمی گذشته هم به حرکت خورشید اشاره شده است و هم به حرکت زمین مثلا در آیه 88 سوره نمل نوشته شده است:

کوها را بینی و گمان میکنی ساکن هستند حال آنکه مانند ابرها حرکت دارند

که دقیقا به حرکت زمین مربوط است زیرا کوهها که بروی زمین ساکن هستندو این مطلب از حرکت زمین حکایت می کند یا در آیه 53 سوره طه نوشته شده است آن خداییکه زمین را برای شما مانند گهواره قرار داد

کسانی که قهواره را دیده میشوند می دانند که قهواره در جایش ثابت نیست اما در مورد خورشید قرآن بدون پرده وبا روشنی سخن گفته است مثلا در سوره یاسین آیه 38 نوشته شده است: وخورشید به سوی قرار گاه ویژه خود روان است تقدیر آن عزیز دانا این است.

یا در جاهایی دیگر نوشته شده است:

« وَآیَةُ لَهُمْ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَاهُمْمُظْلِمُونَ وَالشَّمْسَ تَجْرِی لِمُسْتَقَرِّ لَهَا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِالْعَلیِمِ.» [سوره یس(36)، آیه 37ـ38].

« نشانه‌ای [دیگر]برای آنها شب است كه روز را [مانند پوست] از آن بر می‌كنیم و به ناگاه آنان درتاریكی فرو می‌روند و خورشید به [سوی] قرارگاه ویژه خود روان است. تقدیر آن عزیزدانا این است.»

«لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لَااللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلُّ فِی فَلَكِ یَسْبَحُونَ» [سوره یس (36) آیه40]

نه خورشید را سزد كه به ما رسد، و نه شب به روز پیشی جوید و هر كدامدر سپهری شناورند.

« وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلُّ فِی فَلَكٍ یَسْبَحُونَ» [ سوره انبیاء(21) آیه 43]

« اوست آن كسی كه شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورده است. هر كداماز این دو در مداری [معین] شناورند.»

« وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلُّ یَجْرِی لِاَجَلِ مُسَمّیً»[سوره رعد(13)آیه 2]

« و خورشید و ماه را رام گردانید؛ هر كدام برای مدتی معین به سیر خودادامه می‌دهند.»

« وَسَخَّرَ لَكُمْ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَیْنِ » [سورهابراهیم(149 آیه 33]

« خداوند خورشید و ماه را در حالی كه هر دو در حال حركت هستند، به نفع شما مقهور و مسخر گردانید.

در زمان رسول اکرم (ص) اطلاعی زیادی از علم نجوم در دسترس نبود و اطلاعات محدودی از علم نجوم در دسترس بود.این اطلاعات ممکن بود برای یونانیان تا حدی عادی باشد و به یکی از این نظریه ها یعنی حرکت خورشید یا حرکت زمین معتقد
باشند ولی قرآن به نظریه علمی رایج امروز که حرکت هر دو است یعنی هم زمین و همخورشید اشاره کرده است.

انتخاب طبیعی در قرآن

فسیل های یافت شده از جانداران مختلف در طلبیعت نشان می دهد که جانداران مختلف در ابتدا دچار یک شکل نبوده و با توجه به محیط زیست آنها دچار تغیر می شود.

مثلا در مورد اسب منشا این جاندار جانداری به نام ائوهیپوساست که ششصد میلیون سال قبل می زیسته است که قدی کوچک داشته است و سپس تکامل پیدا کرده و بعد از طی مراحلی به چهارپایان امروزی تبدیل گشته است اما همیشه محیط باعث بزرگترشدن اندازه بدن جانداران نمی شود مثلا در اسب وقتی این جاندار از علفزار وارد جنگلمی شود این فرآیند بر عکس می شود و قد اسب کوچکتر می شود.

این نمودار مراحل تکامل اسب را نشان می دهد اما در مراحل تکاملی جاییک گونه اسب که قد کوچکتری از اسب Merychipus تحتعنوان Meshipus دارند که بدلیل مهاجرت از علفزار به جنگل قدیکوچکتر از Merychipus داشته است. برخی از دیرین شناسان نیز معتقدند که Merychipus بزرگترین اسبی بودهاست که تا کنون وجود داشته است و اندازه آن بزرگتر از اسبهای امروزی بوده است.درهر حال انتخواب طبیعی با توجه به محیط باعث کوچکتر یا بزرگتر شدن اندازه بدنح یوانات می شود و این فرآیند در طبیعت ادامه دارد.

یکی از آن حیوانات که نسل گذشته آن بلندتر و بزرگتر بوده شتر است.فسیل پای شتر که در تصویر می بینیم و در سوریه پیدا شده نشان میدهد که شتری که درگذشته زندگی می کرده دو برابر شتر امروزی بوده، و فسیلهای دیگر که مربوطه به دوراندیگری است نشان می دهد که شتر در گذشته 4 متر ارتفاع داشته است.

توضیح جهت مطالعه در این مورد به نمودار های انتخواب طبیعی مراجعه کنید

در سوره زمر آیه 6 نوشته شده است: و (خدا) هشت جفت (4 نوع) از دامهارا برای شما پائین آورد

در ترجمه عربی مصدر اَنزَلَ به معنی نازل کردن نیست و اگر در دیکشنری عربی چک کنید بهمعنای پایین آوردن و کوچکتر کردن است.

ali tavakkoli بازدید : 441 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)
اگر دوستانی در باره نجوم مطالعاتی داشته باشند حتما می دانند که کائنات بیضوی شکل ما دارای وسعت بسیار زیادی است.مثلا ستاره شناسان تخمین می زنند که در جهان بین 300 تا 500 میلیارد کهکشان وجود داشته باشد که هر کهکشان متوسط مانند کهکشان راه شیری ما دارای 200 میلیارد ستاره است و کهکشان های بزرگتر نیز دارای ستاره های بزرگتر هستند.

و فاصله بین این ستارگان و وسعت کهکشان ها نیز بسیار زیاد و حتی با سرعت نور نیز گاهی میلیون ها و میلیاردها سال نوری نیز بین کهکشان ها مسافرت به طول می انجامد.بزرگترین ساختار کشف شده در کیهان یک کوازار به وسعت چهار میلیارد سال نوری است.و حتی برخی فیزیکدانان معتقد هستند به تعداد بی نهایت جهان ها و کائنات های موازی دیگر در جهان هستی به موازات جهان ما وجود دارند.

در آیات مختلفی از قرآن کریم به بزرگی آسمان سوگند یاد شده است:

در سوره طور آیه 5 نوشته شده است:

وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ ﴿۵﴾ سوگند به بام بلند [آسمان]﴿۵﴾ 

در سوره توبه آیه ۱۲۹

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ﴿۱۲۹﴾پس اگر روى برتافتند بگو خدا مرا بس است هيچ معبودى جز او نيست بر او توكل كردم و او پروردگار عرش بزرگ است (۱۲۹)

در سوره غاشیه آیات ۱۷ و ۱۸ نوشته شده است که:

أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ ﴿۱۷﴾وَإِلَى السَّمَاء كَيْفَ رُفِعَتْ ﴿۱۸﴾ آيا در شتر نمى‏نگرند كه چگونه [بديع‏] آفريده شده است؟و نيز به آسمان كه چگونه برافراشته شده است‏

 

در سوره شمس آیه ۵ نوشته شده است که:

وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا ﴿۵﴾و سوگند به آسمان و آنكه آن را برافراشت‏ ﴿۵﴾

همانطور که می بینید در همه آیات کلماتی وجود دارند که به کثرت یا بزرگی اشاره می کی کنند مثلا کلمه بر افراشت که در دو آیه نیز ذکر شده است به معنی بلند کرد یا بزرگ کرد است.یا در سوره توبه به پروردگار عرش بزرگ اشاره شده است که عرش معنی آسمان را نیز می دهد.و در آیه اول نیز به بام یا آیمان بلند اشاره شده است.

هرچند در زمان نزول قرآن دانش ستاره شناسی وجود داشت ولی بصورت امروز پیشرفته نبود که بشود بزرگی جهان و فواصل بزرگ آنها را تخمین زد.پس همه آیاتی که به بزرگی آسمان اشاره می کنند به نوعی امتیازی برای قرآن کریم که در 1400 سال قبل به بزرگی آسمان قسم یاد کرد می شوند.


ali tavakkoli بازدید : 422 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)

همانطور که میدانید خزندگانی بنام دایناسور ها در 65 میلیون سال قبل بروی زمین می زیسته اند که دانشمندان معتقد هستند 65 میلیون سال قبل نابود شده اند.اما گاهی در سنگ نگاره های تمدن های باستانی متعدد نیز ردهایی از آنها به چشم می خورد.مثلا در تمدن چین این جانداران به اژدها معروف هستند.

از دیدگاه زیست شناسی و مارها و دایناسور ها هر دو از سرده خزندگان طبقه بندی می شوند و هردو تخم گذار هستند و با پستانداران تفاوت دارند.

در سوره العراف آیه 107 در داستان حضرت موسی و فرعون از موجودی بنام اژدها یاد شده است:

فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ ﴿۱۰۷﴾پس [موسى] عصايش را افكند و بناگاه اژدهايى آشكار شد (۱۰۷)

در ادامه آیه 117 نوشته شده است که :

وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ﴿۱۱۷﴾

و به موسى وحى كرديم كه عصايت را بينداز پس [انداخت و اژدها شد] و ناگهان آنچه را به دروغ ساخته بودند فرو بلعيد (۱۱۷)

در سوره طه آیه 20 نیز از موجودی که عصای حضرت موسی به آن تبدیل شد بعنوان مار یاد شده است:
فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعَى ﴿۲۰﴾پس آن را انداخت و ناگاه مارى شد كه به سرعت مى‏خزيد (۲۰)
هر دو تمثیل قرآن از این موجود درست است این موجود هم مار بوده هم اژدها بوده و هم اشاره شده است که می خزیده است و به قدری بزرگ بوده است که می توانسته مارهای سایر ساحران را بخورد.پس این مشخصات مربوط به یک خزنده بزرگتری بوده است که همه می دانند که خزنده های بزرگتر از دایناسورها در سرده مارها دسته بندی می شده اند.و آناتومی دایناسورها دقیقا مانند مارهایی بوده است که دارای اندام های اضافی مثل دست و پا بوده اند.


ali tavakkoli بازدید : 471 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)
در وبلاگ باشگاه فیزیک در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است که :

كوهها از ريشه به هم پيوسته اند و همچون زرهي كره زمين را در بر گرفته اند ، و اين سبب مي شود كه از لرزشهاي شديد زمين كه بر اثر فشار گازهاي دروني هر لحظه ممكن است رخ دهد تا حد زيادي جلوگيري شود . از اين گذشته وضع خاص كوهها مقاومت پوسته زمين را در مقابل جاذبه ماه ( جزر و مد ) زياد مي كند و اثر آن را به حداقل مي رساند . از سوي سوم از قدرت طوفانهاي شديد و حركت دائمي بادها بر پوسته زمين مي كاهد چرا كه اگر كوهها نبودند سطح هموار زمين دائما در معرض تندبادها قرار داشت و آرامشي متصور نبود .

در سایت Livesciences نیز در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است:مطالعات در اقیانوس ها نشان داده است که در مناطقی که کوهها وجود دارند احتمال زلزله کمتر است و یک متخصص ژئوفیزیک که سی سال است در این زمینه فعالیت می کندکه کوهها می توانند مانع از زمین لرزه های بزرگ شوند.همچنین مطالعات نشان داده است که در کوههای آلپ در ایالت اورگان در ارتفاع 5000 متری زمین یک موج زلزله گره خورده است.

مساله نقش کوهها در جلوگیری یا کاهش میزان زمین لرزه یک مساله پذیرفته شده میان زمین شناسان است.دلیل این مساله این است که دلیل شکل گیری زلزله حرکت لایه های زمین در زیر زمین و برخورد آنها با همدیگر است و در مناطقی که کوهها وجود داشته باشند چگالی و فشار بر زمین افزایش یافته در نتیجه کوهها مانع از حرکت این لایه ها و برخورد آنها با همدیگر می شوند.

 

در آیات متعددی از قرآن به این موضوع اشاره شده است مثلا

در سوره نحل آیه 15 نوشته شده است:

وَأَلْقَى فِي الأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَأَنْهَارًا وَسُبُلًا لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۱۵﴾و در زمين كوههايى استوار افكند تا شما را نجنباند و رودها و راهها [قرار داد] تا شما راه خود را پيدا كنيد (۱۵)

در سوره انبیا آیه 31 نوشته شده است:

وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ ﴿۳۱﴾و در زمين كوههايى استوار نهاديم تا مبادا [زمين] آنان [=مردم] را بجنباند و در آن راههايى فراخ پديد آورديم باشد كه راه يابند

در سوره لقمان آیه 10 نوشته شده است:

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَابَّةٍ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ ﴿۱۰﴾

 آسمانها را بى‏هيچ ستونى كه آن را ببينيد خلق كرد و در زمين كوههاى استوار بيفكند تا [مبادا زمين] شما را بجنباند و در آن از هر گونه جنبنده‏اى پراكنده گردانيد و از آسمان آبى فرو فرستاديم و از هر نوع [گياه] نيكو در آن رويانيديم

در سوره نبا آیه 7 نیز اشاره شده است که کوهها میخ های زمین هستند که این آیه نیز بسیار درست است زیرا مانع از تکان خوردن زمین می شوند اگر کوهها وجود نداشتند لایه های زمین به آسانی حرکت می کردند و زمین بسیار ناپایدار بود.

وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿۷﴾ و كوهها را مانند ميخها



ali tavakkoli بازدید : 378 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)

تمام اجرامی که در فضا هستند شامل ستارگان و سیارات در مدارهای خاصی در حال حرکت هستند.مثلا زمین در مداری در ۱٫۷ AU یا ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ km به دور خورشید می چرخد[1] خورشید یکی از بیش از ۱۰۰ میلیارد ستارهٔ کهکشان راه شیری است و مدار آن ۲۵٬۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان فاصله‌دارد.[2]ماه نیز در مداری به دور زمین می چرخد.

مدارها مختص به منظومه شمسی نیستند در تمامی کهکشانها همه ستاره ها به دور سیاهچاله مرکزی کهکشان در مدارهایی حال چرخش هستند و سیارات نیز به دور ستاره های خودشان در حال چرخش هستند.

 در آیات مختلفی از قرآن به موضوع مدارها اشاره شده است :

«لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَهَا أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَ لَااللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلُّ فِی فَلَکِ یَسْبَحُونَ» [سوره یس (36) آیه40]

نه خورشید را سزد که به ما رسد، و نه شب به روز پیشی جوید و هر کدام در سپهری شناورند.

« وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلُّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ»[ سوره انبیاء(21) آیه 43]

« اوست آن کسی که شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورده است. هر کداماز این دو در مداری [معین] شناورند.»

« وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلُّ یَجْرِی لِاَجَلِ مُسَمّیً»[سوره رعد(13)آیه 2]

« و خورشید و ماه را رام گردانید؛ هر کدام برای مدتی معین به سیر خودادامه می‌دهند.»

نکته جالب دیگری که آیه سوره رعد به آن اشاره کرده است مدت معین است دقیقا در زمانی که در کهکشان های بزرگ ستاره ها به سیاهچاله ها نزدیک می شوند توسط سیاهچاله بلعیده می شوند و حرکت آنها متوقف خواهد شد.نکته جالب دیگر نیز که به آنها در آیات سوره یاس و سایر آیات اشاره شده است تفاوت داشتن مدارهای خورشید و ماه با یک دیگر است که در مسیر برعکس هم در حرکت هستند.

--------------------------

[1]ویکی پدیای فارسی

[2]ویکی پدیای فارسی

ali tavakkoli بازدید : 441 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)

در مورد مراحل شکل گیری جنین می توان ګفت که در ابتدا قلب جنین و سپس استخوان های جنین و سپس بقیه اندام ها و گوشت جنین تشکیل می شوند.

شکل گیری استخوانها و قلب جنین در هفته پنجم بارداری و شکل گیری بقیه اندامها و بافت های بدن جنین از هفته ششم بارداری آغاز می شود.[1]یعنی در هفته پنجم که استخوانها شکل می گیرد هنوز بدن دارای اندام و سایر بافتها نیست.و از هفته ششم بارداری اندامها و بافتها تشکیل می شوند.

در ویکی پدیای انگلیسی نیز در مورد هفته پنجم و ششم بارداری نوشته شده است:

در هفته پنجم بارداری قلب جنین شروع به تپیدن می کند دست و پا رشد می کند و استخوان ها شکل می گیرد و در هفته ششم چشم ها در می آید و اندامها شروع به رشد می کند.[2]

دو تصویر زیر اولی مربوط به هفته پنجم بارداری است که استخوان ها در حال به وجود آمدن هستند و هیچ اندامی هنوز شکل نگرفته و تصویر دوم مربوط به هفته هفتم است که اندامها به وجود آمده اند.[3]یعنی در ابتدا استخوانها تشکیل و سپس روی آن با گوشت پوشانده می شود.

 

 

حال مراحل تشکیل جنین در آیات ۱۲-۱۴ سوره مومنون را برسی می کنیم:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ﴿۱۲﴾ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ﴿۱۳﴾ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِین ﴿۱۴﴾

 و به راستى كه انسان را از چكيده گل آفريديم‏﴿۱۲﴾آنگاه او را به صورت نطفه‏اى در جايگاهى استوار قرار داديم‏ ﴿۱۳)آنگاه نطفه را به صورت خون بسته و سپس خون بسته را به صورت گوشت پاره درآورديم، و سپس گوشت پاره را استخواندار كرديم و آنگاه بر استخوانها پرده‏اى گوشت پوشانديم، آنگاه آن را به صورت آفرينشى ديگر پديد آورديم، بزرگا خداوندا كه بهترين آفرينندگان است‏ ﴿۱۴﴾

در آیات بالا مراحل تشکیل جنین به خوبی توصیف شده است و دقیقا بر طبق مراحل توصیف شده ابتدا نطفه به وجود می اید سپس استخوان ها رشد می کند و سپس بروی استخوانها گوشت تشکیل می شود.به راستی ۱۴۰۰ سال قبل که هیچ دستګاه رادیولوژی وجود نداشت قران چګونه می توانسته با این دقت مراحل به وجود آمدن جنین را توصیف کند؟

-------------

[1]حهت اطلاع از مراحل تشکیل جنین  به این لینک مراجعه کنید

[2]http://en.wikipedia.org/wiki/Embryo 

[3]http://en.wikipedia.org/wiki/Prenatal_development



تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 928
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 2,525
  • بازدید سال : 81,620
  • بازدید کلی : 726,438