loading...
معماری و شهر سازی
ali tavakkoli بازدید : 590 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)

برسی مساله زوجیت در قرآن

پاک و منزه است خدایی که همه چیز عالم را جفت آفرید چه از نباتات و حیوانات و چه از انسان و دیگر مخلوقات که شما از آن آگاه نیستید.یاسین 36

پل دیراک دانشمند انگلیسی که در سال 1933 موفق به دریافت جایزه نوبل شده بود کشف کرد که تمام ذرات عالم جفت آفریده شده است این کشف که زوجیت نام گرفت بیان می کند که تمام ذرات بنیادی عالم با ضدماده خودش جفت می سازد و این مساله تا کوچکترین ذره کشف شده عالم یعنی اتم دارای دو بار مثبت و منفی است.

Henning Genz nothingness:The science of empty space 205

هر ضره ضد ذره ای با بار مخالف دارد و بر اساس اصل شک نسبی همیشه در همه جای خلا آفرینش و نابودی با هم رخ می دهد.

و اتم دارای دو بار مثبت و منفی است که جفت هستند و یک دیگر را خنثی می کنند.

قرآن زمانی از این مساله سخن گفته که هیچ نظریه ای در آن زمان در این مورد نبود و فقط تعدادی از نظریات اشتباه ارسطو و فیلسوفان یونان در این مورد ثبت شده بود

امام جعفر صادق (ع) نیز در این مورد فرموده بودند: امام جعفر صادق :جهان از يك جرثومه به وجود آمده و آنه جرثومه داراي 2 قطب متضاد است و اين 2 قطب متضاد سبب پيدايش ذره گرديده و آن گاه ماده بوجود آمده و ماده تنوع پيدا كرده و تنوع ماده ناشي از كمي يا زيادي ذرات آنها گشته

(مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه استرانبورگ)

مساله دوم در آیه در مورد  گیاهان است که در زمان های قدیم تصور بر این بود که گیاهان تک جنسی هستند اما در قرن 18 کارل لینه زیست شناس سوئدی کشف کرد که مسئاله زوجیت در گیاهان یک قانون عمومی است و  گیاهان نیز مانند حیوانات دو جنسیتی هستند.البته موارد بسیار استثنا هم در طبیعت وجود دارند مثلا در برخی از گیاهان دو جنس ماده و نر روی یک گیاه پیاده شده است ولی امروزه نیز ثابت شده است که تمامی ذرات جهان هستی حتی اتم ها دارای جفت می باشند.


برچسب‌ها: زوجیت در قرآن, زوجیت, کارل لینه, پل دیراک
نوشته شده توسط رامین در 21:21 |  لینک ثابت   • آرشیو نظرات

سه شنبه بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۰

هقت لایه جو در قرآن کریم

اوست خدایی که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد.و پس از آن به آفرینش آسمان پرداخت و هفت آسمان را بر فراز یک دیگر بر افراشت و او به هر چیز وهمه نظام آفرینش داناست. بقره ۲۹

آنگاه هفت آسمان را در دو روز آ،رید و در هر آسمانی کار مربوط به آن را وحی فرمود. فصلت ۱۲

 

زمین همه ویژگی هایی را که برای ادامه حیات روی آن ضروری است را داراست یکی از این ویژگی ها اتمسفر زمین است که مانند سپری از موجودات زنده حفاظت می کند واژه سماوات که در قرآن به آن\"\" اشاره شده برای اشاره به آسمان بالای زمین به کار رفته و دقیقا برای هفت لایه جو به کار می رود.

دانشمندان در یافته اند که اتمسفر زمین لایه های متعددی دارد که خاصیت فیزیکی فشار و گازهای تشکیل دهنده لایه ها با هم فرق دارد.نزدیک ترین لایه به زمین تروپوسفر است که 90 در صد حجم اتمسفر در آن قرار دارد بالای تروپوسفر استراتوسفر است که در آن لایه ازون که جذب اشعه های ماورا بنفش در آن رخ می دهد لایه بالای استراتوسفر مزوسفر است و بالای آن ترموسفر وجود دارد و در داخل لایه ترموسفر نیز لایه یونسفر وجود دارد آخرین لایه اتمسفر زمین 480 تا 960 کیلومتر از زمین فاصله دارد که اگزوسفر نام دارد.

در 1400 سال قبل زمانی که مردم فکر می کردند که فقط یک آسمان در بالای سرشان قرار دارد قرآن به موضوع هفت لایه ای بودن جو زمین اشاره کرد و حتی در آیه ی دوم که ذکر شده است که در هر آسمانی کار مربوط به آن را وحی فرمود یعنی هر آسمان خاصیت مخصوص به خودش را دارد.و وظیقه خاص خودش را انجام می دهد که در اینجا به برخی از آنها می پردازیم:

 

لایه تروپوسفر:13 تا 15 کیلومتری بالای زمین قرار دارد و بخار آبی را که از سطح زمین بالا می رود در خود نگه می دارد و موجب بازگشت آن بصورت باران می شود.

استراتوسفر

لايه استراتوسفر بر روي لايه تروپوسفر قرار دارد و ضخامت متوسط آن حدود 23 كيلومتر است. در 3 كيلومتر اول استراتوسفر، دماي هوا ثابت است اما در قسمتهاي بالاتر دماي هوا با ارتفاع افزايش مي يابد.

در استراتوسفر به ندرت ابر تشكيل مي شود و تنها در شرايط ويژه اي ممكن است ابرهاي كوهستاني به نام ابرهاي مرواريدي در ارتفاع 21 تا 29 كيلومتري از سطح زمين ظاهر شوند كه علت وجود آنها حركات موجي شكل هوا از سوي موانع مي باشد.

از ديگر ويژگيهاي مهم استراتوسفر وجود ازن در اين لايه است كه بخصوص در ارتفاع 20 تا 30 كيلومتري سطح زمين بر اثر واكنشهاي مختلف فتوشيميايي بدست مي آيد. مقدار ازن در اين لايه معمولاً روند فصلي دارد حداكثر آن در بهار و حداقل آن در پاييز مشاهده مي شود.

لایه ازن در ارتفاع 25 کیلومتری سطح زمین قرار دارد و اشعه های مضر و اشعه ی فرابنفش را منعکس می کند و آنها را به فضا باز نی گرداند.

مزوسفر

در بالاي لايه گرم ازن لايه مزوسفر قرار دارد كه دما در آن متناسب با افزايش ارتفاع با آهنگ 3/0 سانتيگراد به ازاي هر 100 متر كاهش مي يابد به طوريكه دما در مرز فوقاني آن در ارتفاع 80 تا 90 كيلومتري به 80- درجه سانتيگراد مي رسد. و نتيجه اين دماي پايين انجماد بخار آب ناچيز موجود در اين لايه است كه باعث بوجود آمدن ابرهاي شب تاب مي شوند. اين ابرها درتابستان و در عرضهاي بالا ديده مي شوند. مزوسفر سردترين لايه اتمسفر تلقي مي شود.

لایه یونوسفر مانند یک ماهوار ارتباطی منفعل عمل می کند و امواج رادیویی را که ازاطراف زمین ارسال شده اند به نقاط مختلف زمین باز می گرداند و به ایم صورت ارتباطات بیسیم و امکان پخش رادیو و تلوزیون فراهم می شود.

يونوسفر

از بخش فوقاني مزوسفر تا ارتفاع تقريبي 1000 كيلومتري اتمسفر زمين، بار الكتريكي شديدي حاكم است كه زاييده وجود يونها و الكترونهاي آزاد است. در حقيقت پرتوهاي پر انرژي خورشيد كه از فضاي خارج به طبقات بالايي اتمسفر وارد مي شوند باعث گسستگي پيوند يا يونيزاسيون مولكولها و اتمها مي شوند. بر اثر يونيزاسيون، الكترون آزاد مي شود و باقي مانده اتم به صورت يون در مي آيد؛ به همين علت اين لايه از جو را يونوسفر ناميده اند.

شدت يونيزاسيون در تمام ارتفاعات يونسفر يكسان نيست؛ بنابراين لايه هاي متفاوت با تراكم الكترون و يون متفاوت با ارتفاعات مجاور خود در يونسفر وجود دارد؛

ترموسفر

ترموسفر (به انگلیسی: Thermosphere): فاقد مرز فوقانی معين است. اصطلاح ترموسفر به سبب دمای بسیار زياد ترموديناميک (به انگلیسی: Thermodynamics) به اين لايه داده شده است كه اين ميزان ممكن است به °1227 سانتی‌گراد (°1239 فارنهایت یا 1500 كلوين) برسد، جلوه سرخی شفق يكی از پديده‌ های ترموسفر پايينی است قسمت پايينی ترموسفر به طور عمده ترکیبی از ازت (N2) و اكسيژن (O2) به صورت مولكولی یا اتمی است در حالی كه در كيلومترهای بالا اكسيژن (O2) به ازت (N2) غلبه میکند. دمای زياد در اين لايه به دلیل جذب تشعشع ماوراء بنفش بوسيله اكسيژن اتمی است، تربوپوز (به انگلیسی: Turbopause) ناحیه انتقالی بين ترموسفر و اگزوسفر را تشكيل میدهد

اگزوسفر

شرايط موجود در يونوسفر در اين لايه نيز حاكم است؛ بدين معني كه گازها در اين لايه همچنان قابليت هدايت الكتريكي خود را حفظ مي كنند. سرعت ذرات در اين لايه بسيار زياد است و در مواردي به 2/11 كيلومتر در ثانيه مي رسد.

اگزوسفر لايه گذار جو به فضاي كيهاني به شمار مي آيد كه بخش فوقاني آن را در ارتفاع بيش از سه هزار كيلومتري از سطح زمين برآورد كرده اند.

اين لايه ها در ارتباطات راديويي اهميت بسياري دارند. اين لايه ها عبارتند از لايه هاي D,E,F .

نوشته شده توسط رامین در 21:5 |  لینک ثابت   • آرشیو نظرات

دوشنبه بیست و سوم خرداد ۱۳۹۰

اشاره قرآن به خاصیت بازگشت دهندگی لایه های اتمسفر

قسم به آسمان بازگشت دهنده سوره طارق آیه ۱۱

کلمه رجع در عربی به معنای عقب فرستادن یاو باز گرداندن است جو اطراف زمین لایه های بسیار دارد که هر لایه کار مشخصی را انجام می دهد و بر اساس تحقیقات علمی هر کدام از این لایه ها اموجای را که با آنها بر خورد می کنند به سمت فضا یا زمین باز می گرداند.

\"\"

لایه تروپوسفر:13 تا 15 کیلومتری بالای زمین قرار دارد و بخار آبی را که از سطح زمین بالا می رود در خود نگه می دارد و موجب بازگشت آن بصورت باران می شود.

لایه ازن در ارتفاع 25 کیلومتری سطح زمین قرار دارد و اشعه های مضر و اشعه ی فرابنفش را منعکس می کند و آنها را به فضا باز نی گرداند.

لایه یونوسفر مانند یک ماهوار ارتباطی منفعل عمل می کند و امواج رادیویی را که ازاطراف زمین ارسال شده اند به نقاط مختلف زمین باز می گرداند و به ایم صورت ارتباطات بیسیم و امکان پخش رادیو و تلوزیون فراهم می شود.

\"\"

لایه مگنتوسفر ذرات مضر رادیو اکتیو را که از خورشید و سایر ستارگان آزاد شده اند را قبل از رسیدن به زمین به فضا بر می گرداند.






بحث خداشناسی اگر اتمسفر زمین وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد +اشاره قرآن به اتمسفر زمین

 آسمان را سقفى محفوظ قرار داديم ولی آنان از نشانه‏هاى آن اعراض مى‏كنند سوره انبیا آیه ۳۲

جو یا اتسقر زمین نقش بسیار مهمی در ادامه حیات در کره زمین دارند این لایه محافظ با نابود کردن شهاب سنگ های کوچک و بزرگی که به سمت زمین می آیند مانع سفوط آنها و آسیب رساندن به موجودات زمین می شود همچنین در مورد نور خورشید نیز فقطه اشعه های بی ضرر و مفید اجازه عبور می دهد همچنین امواج فرابنقش نیز که به صورت خیلی جزئی می توانند برای عمل فتو سنز گیاهان از آن عبور بکنند.

کار کرد دیگری که اتمسفر دارد این است دمای زمین را متعادل نگه می دارد.زیرا سرمای منجمد کننده فضا 270 درجه سانتی گراد زیر صفر است.

 

این تصویر شهاب سنگ هایی است که به زمین نزدیک می شوند اجرام آسمانی که در فضا حرکت می کنند تهدید بزرگی برای زمین هستند اما به دلیل وجود این سقف اغلب سنگهایی که از آسمان بطرف زمین می آیند قطعه قطعه می شوند.

 

بیشتر اوقات با نگاه کردن به آسمان متوجه جنبه محافظتی اتمسفر نمی شویم اگر این ساختار وجود نداشت زمین چه شکلی می شد؟اگر اتمسفر نبود سالانه میلیون ها شهاب سنگ به زمین بر خورد می کنند و زمین به مکانی غیر قابل سکونت تبدیل می شد.

 

این تصاویر مربوط به مکان فرود یک شهاب سنگ در آریزونای آمریکاست تصور کنید اگر اتمسفر زمین وجود نداشت زمین سالانه توسط میلیون ها شهاب سنگ از این نوع بمباران می شد.

انرژی که یک انفجار خورشیدی آزاد می کند چندان قدرتمند است که ذهن انسان به ساختی قادر به درک آن می باشدویک انفجار ساده خورشیدی انرژی معادل صد میلیارد بمب اتمی که در هیروشیما ریخته شد را دارد.اتمسفر زمین را از تاثیرات مخرب این انفجار ها محافظت می کند.

 

لاهی مگنتوسفر که میدان مغناطیسی زمین آن را ایجاد می کند سپر محافظ زمین در برابر تمام امواج و ذرات کیهانی مضر است.

علاوه بر مگنتوسفر کمربندهای وان آلن نیز سپر محافظ زمین هستند این کمربندها توسط میدان مغناطیسی زمین ساخته شده اند که در باربر تشعشعاتی که دائما از طرف خورشید و سایر ستاره گان فرستاده کی شود محافظت می کند اگر این کمربند نبود امکان نداشت بروی زمین حیاتی باشد.

دکتر Huge Ross  در این مورد می گوید در واقع زمین بین سایر سیاره های کهکشان خورشیدی بیشترین چگالی را دارد.هسته بزرگ نیکل و آهن زمین باعث ایجاد میدان مغناطیسی وسیع زمین می شود این میدان مغناطیسی سپر ضد اشعه وان آلن را می سازد که از زمین در برابر بمباران اشعه ها مراقبت می کند اگر چنین سپری وجود نداشت زندگی روی کره زمین غیر ممکن بود عطارد تنها سیاره سخره ای است که میدان مغناطیسی دارد اما قدرت میدان مغناطیسی آن 100 برابر از قدرت میدان مغناطیسی زمین کمتر است.حتی ونوس خواهر سیاره ما هم چنین میدان مغناطیسی ندارد سپر محافظتی وان آلن مختص زمین است.

انرژی بوجود آمده از یکی از سالهای اخیر اندازه گیری شه با انرژی 100 میلیارد بمب اتمی که در هیروشیما منفجر شد برابری می کند پنجاه و هشت ساعت بعد از انفجار دمای بالای اتمسفر زمین به 2500 درجه سانتی گراد رسید و حرکت تمام قطب نماهای مغناطیسی غیر عادی شد اما این سپر مانع از نابودی کره زمین شد.

لحظه ای بی اندیشیم اگر به راستی خالق هوشمندی در طراحی این نظم دست نداشته چگونه ممکن است بر اثر تصادف این سپر بروی زمین تشکیل شود؟

فایل pdf بحث خداشناسی اگر اتمسفر زمین وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد +اشاره قرآن به اتمسفر زمین

برای ثبت نظرات خود به پست قبلی مراجعه کنید.

اشاره قرآن به وجود مدارهای در خورشید و ماه

وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ

وخورشید به سوی قرار گاه ویژه خود روان است تقدیر آن عزیز دانا این است. سوره یاسین آیه ۳۸

مشاهدات ستاره شناسی امروز این حقیقت را ثابت کرده است که خورشید با سرعت 720000 کیلومتر \"\"به دور ستاره ی Vega در مداری به نام راس الشمس در گردش است و هر روز 17280000 کیلومتر حرکت می کند

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ

اوست که شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورد و هرکدام از این دو در مداری معین شناورند. سوره انبیا آیه ۳۳

در حدود 200 میلیون کهکشان و 200 میلیارد ستاره در کل کائنات وجود دارد هر کدام از این سیاره ها ستاره هایی دارند که به دور آنها در حال گردشند و بطور منظم و حساب شده به دور آنها می چرخند.

هم چنین این سیارات نیز قمر هایی دارند که به دور آنها می چرخند امروزه ثابت شده که کهکشان ها نیز با سرعت بسیار زیادی در مدار های دقیق و معینی حرکت می کنند.

ستاره دنباله دار هالی نیز مانند بسیاری از ستاره گان دنباله دار در مدار معینی نیز حرکت می کنم و متناسب با اجرام آسمانی می چرخد. که این شامل خورشید و ماه نیز می شود.

\"\"

بی تردید وقتی قرآن نازل شد هیچ تلسکوپی برای رسد کردن حرکت منظم ستاره گان و کشف مدارها وجود نداشت و فقط صورت های فلکی در آن زمان شناخته شده بودند این موضوع ثابت می کند این کتاب از طرف خداوند نازل شده است.







جدایی قاره ها در قرآن

لورازیا در جغرافیای دیرینه، شمالی‌ترین قاره از دو ابرقارهٔ لوراسیا و گندوانا بود که همراه با قارهٔ گندوانا در جنوب خود، بخشی از ابرقارهٔ پانگئا را از تقریباً ۵۱۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش تشکیل می‌داد. این قاره در اواخر دورهٔ تریاسه در حدود ۲۰۰ تا ۱۸۰ میلیون سال پیش و در طی تقسیم ابرقارهٔ پانگئا از گندوانا جدا شد و به‌دنبال این جدایش، میزان بیشتری به سمت شمال حرکت کرد.نظریه جدایی قاره ها در فاصله سالهای 1858-1915 توسط دانشمندان مختلفی بیان شد اما سر انجام توسط وگنر تکمیل گردید.

بر اساس این نظریه قاره های زمین ابتدا یک قاره بزرگتر به نام پانگه آ را در حدود 590 میلیون سال قبل در دوران دوران پالئوزوئیک را تشکیل می دادند که به مرور زمان توسط فشار انرژی های درونی زمین از هم جدا می شوند.در سال 1915 وگنر اظهار داشت اگر ماتمام قاره‌ها را به همدیگر نزدیک گردانیم، این قاره‌ها طوری با هم متصل و پیوسته می‌گردند که یک پیکر واحد و همسان را تشکیل می‌دهند، بی آنکه در میان آنها کمترین فاصله و یا شکاف ناهمگونی قرارداشته باشد.

\"http://miraclesofthequran.persiangig.com/zmin/Pangea%20All%206%20of%206.jpg\"

 همچنین وگنر دلایل دیگری نیز برای نظریه خود ارائه داد از جمله وجود کوهها با عمر یکسان حیونات متشابه در سواحل قاره هایی که از هم جدا شده اند تشابه سنگ های سواحل دو قاره و پیدا شدن فسیل های یکسان در هر دو قاره مثلا آمریکا جنوبی و در آفریگا.

در قرآن کریم درآیه 30-31 سوره نازعات بطور بسیار ظریف به این نکته اشاره شده است

«و زمین را بعد از خلقت آسمان بگسترانید و از آن آب و گیاه پدید آورد»


\"http://miraclesofthequran.persiangig.com/zmin/image002.jpg\"

همچنین نکته جالب دیگری که در این آیه وجود دارد این است که گیاهان بعد از دوره زمین شناسی  پالئوزوئیک که پانگه آ وجود داشته (در دومین دوره یعنی اردوویسین)  و بعد از آن قاره ها شروع به جدا شدن از هم کردند در خشکی ظاهر شدند و نخستین گیاهان بی برگ در خشکی در این دوره پدید آمد.







تشکیل شدن جو زمین و زمین از هفت لایه

اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا ﴿۱۲﴾

\"خـدا آن است که هـفـت آسمان را آفـریـد و از زمـیـن نـیـز چیزی مانـنـد آنهـا\".طلاق 12
همانطور که قـرآن مطرح کرده زمین در واقع از 7 قشر (7 لایه) تشکیل می شود:

1ـــ قشر خارجی زمین. این قشر اساساً از سنگ خارا و کوههای آن تشکیل شده.دما در عمق یازده کیلومتری به 1100 در جه می رسد.
2ـــ قشر زیر قشر خارجی. این قشر از مگنزیم و سلیکات آهن تشکیل شده و در 400 کیلو متری دما تقریباً 1400 در جه است.
3ـــ سومین قشر زمین در عمق میان 400 تا 700 کیلومتری قرار دارد. و از همان عناصر قشر بالائی تشکیل شده است. دما در آن بالای 1400 درجه است.
4ـــ چهارمین قشر تا 2900 کیلومتری عمق امتداد دارد. پائین آن آهن و سلیکات منزیم تقریباً 3800 درجه گرم است.
5ـــ دمای آن بالای 3800 درجه است و فعل و انفعالات خشونت باری در آن صورت می گیرد.
6ـــ ششمین قشر از آهن و آلیاژ فلز نیکل و مقادیر کمی سولفید آهن تشکیل شده.گفته میشود که جریانهای این قشر باعث نیروی آهن ربائی زمین میشود. دمای آن میان 3800 تا 4200 درجه است.
7ـــ از همان آهن و نیکل قشر بالائی خود تشکیل شده و در مرکز آن دما به 6000 درجه می رسد.









اشاره قرآن به تشکیل کائنات از یک توده گازی شکل

جهت اطلاعات بیشتر بیشینه ی هستی از ویکی پدیا

در سوره ای که بنام دخان یعنی گاز نامیده شده است خدای متعال اشاره به مرحله ابتدائی پیدایش آسمانها و زمین کرده میفرماید:
(41:11) ثم استوى إلى السماء وهی دخان فقال لها وللأرض ائتیا طوعا أو کرها قالتا أتینا طائعین
[41:11] سپس او به آسمان پرداخت، هنگامی که هنوز به صورت گاز بود و به آن و زمین گفت: \"به وجود بیایید، خواسته یا ناخواسته.\" آنها گفتند: \"ما با میل و رغبت می آییم\".
Then He turned to the sky, when it was still gas, and said to it, and to the earth, \"Come into existence, willingly or unwillingly.\" They said, \"We come willingly.\"
تصویر زیر ستاره ای جدید را در حال شکل گیری از گاز و غبار (نبولاNebula )، از بقایای گازی که منشاء پیدایش کل جهان بوده است نشان می دهد.

Source: The Space Atlas, Heather and Henbest, p. 50.
در عکس زیر سحاب لاگون (Lagoon Nebula) را می بینیم که ابری از گاز و غبار با قطری معادل 60 سال نوری است.
Source: Horizons, Exploring the Universe, Seeds, plate 9, from Association of Universities for Research in Astronomy, Inc.

همانطوری که در اشکال فوق نشانداده شده است علم امروزثابت کرده است که ستارگان آسمانی از انقباض تودههای عظیم گاز بوجود می آیند، پدیده ای که در قرآن بوضوح برآن در آیه فوق اشاره شده است.








گسترش کائنات در قرآن


 

\"و آسمان را قدرت برافراشیتم و هر آینه ما گسترش دهنده ایم\" (سوره الذاریات – آیه 47)

ما آسمان ها را با قدرت خود بر افراشتیم و آن را وسعت می دهیم.(سوره یوسف آیه ی 54 )

گسترش جهان
در سال 1929 میلادی«ادوین هابل»ملاحظه کرد که کهکشان های دور دست به سرعت از کره زمین دور می شوند.این موضوع را به دانشمندان دیگر اطلاع داد.دیگران هم فاصله کهکشان های دوردست را از کره زمین اندازه گرفتند و ملاحظه کردند که مشغول دور شدن از کره زمین هستند.علاوه برآن دیدند که فاصله ستارگان دوردست از هم دیگر در حال ازدیاد است.به زودی همه قبول کردند که جهان در حال توسعه و باز شدن است.
در عین خال که کل جهان در حال توسعه است،کرات آسمانها و همچنین کره زمینی که ما در آن ساکنیم در حال انقباض است.

کلمه آسمان در بیشتر قسمتهای قرآن کریم به عنوان کهکشان هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این آیه بیان می شود که کهکشانها و جهان همواره در حال بزرگ شدن و وسعت پیدا کردن می باشد، این مطلب هم در اوایل قرن20 به اثبات رسید.

این تئوری و ایده که جهان دارای ابتدا بوده و بدون هیچ وقفه ای در حال بزرگ شدن می باشد در اوایل قرن 20 توسط دانشمند و فیزک دان روسی اَلِکساندر فِریدمَن و محقق بلژیکی گیورگ الِمِتر به صورت یک نظریه بیان شد و در سال 1929 با تحقیقات ستاره شناس آمریکایی اِدوین هابل به صورت رسمی به ثبت رسید. این ستاره شناس با مشاهده مستمر کهکشانها توسط تلسکوپ بسیار قوی، به این مطلب پی برد که ستاره ها و کهکشانها همواره از هم دور و از یکدیگر فاصله می گیرند، اگر در نظر بگیرم که کهکشانها از یکدیگر به طور دائم در حال فاصله گرفتن می باشند پس جهان که از همین کهکشانها تشکیل شده مرتب در حال بزرگ شدن می باشد.

همچنین نقطه ی جالب این است که گروهی از دانشمندان اعلام کردند گسترش کائنات تا ابد ادامه خواهد یافت در قرآن نیز به این نکته اشاره می شود که ما آن را گسترش می دهیم نه گسترش دادیم!

مطالعات جدید ناسا روی انرژی تاریك به این نتیجه رسیده است كه كائنات تا ابد گسترش خواهد یافت.
دانشمندان ناسا در یك پژوهش جدید با هدف بررسی یكی از بزرگترین معماهای نجومی تحت عنوان انرژی تاریك در نهایت به این نقطه رسیدند كه گسترش و توسعه كائنات تا ابد ادامه خواهد یافت.

محققان این آژانس فضایی از تلسكوپ فضایی هابل استفاده كردند تا چیزی را توصیف كنند كه معتقدند این انرژی را به وجود می‌اورد و این انرژی به نوبه خود كائنات را با سرعتی فزاینده پیش می‌برد.


این انرژی مرموز كه در سال 1998 كشف شد ماهیتی بود كه اختر شناسان تاكنون از توصیف آن ناتوان بودند به جز اینكه یك انرژی نامرئی است كه 72 درصد از كائنات را تشكیل می‌دهد.

به گزارش روزنامه تلگراف، البته 24 درصد این انرژی تاریك را ماده تاریك تشكیل می‌دهد كه به نوبه خود اسرار آمیز است اما مطالعه بر روی آن به دلیل تاثیر جاذبه‌ای اش به مراتب آسانتر است.

در این تحقیق گروه بین المللی از دانشمندان به این نتیجه رسیدند كه انتشار انرژی تاریك یعنی در واقع رشد و گسترش كائنات هرگز متوقف نخواهد شد.

قرآن کریم در هزار 1400 سال پیش به گسترش کائنات اشاره کرد و اشاره کرد که گسترش کائنات همچنان تا ابد ادامه خواهد داشت.

وَالسَّمَاء بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّالَمُوسِعُونَ ﴿۴۷﴾


و ما آسمان را با قدرت خود بر افراشتیم و آن را همچنان گسترش می دهیم.

سوره الذاریات آیه ی 47

نکته ی قابل تامل در کلمه ی لَمُوسِعُونَ است که لَ در عربی به معنای مستقبل است و منظور این است که در آینده نیز این عمل ادامه خواهد داشت.

که دانشمندان به تازه گی به این نکته رسیده اند.


Scientists have discovered that the universe will probably continue to expand forever.

Nasa researchers using a \'galactic lens\' have revealed it will eventually become a cold, deserted wasteland.

The astronomers used the Hubble Space Telescope to work out the amount of mysterious \'dark energy\' present in the cosmos.

Eternity: Nasa scientists examined how light bends round the Abell 1689 cluster of galaxies, shown here, to explain how the universe will expand forever

The study looked at what the energy, which is continuing to push the universe apart, is made of.

Using the \'huge magnifying lens\' to calculate the amount of dark energy present in space, the scientists concluded the distribution of the unexplained force meant the universe would probably never stop expanding.

Scientists used Hubble to examine how light from stars became distorted in and around a huge cluster of galaxies known as Abell 1689

http://www.dnaindia.com/scitech/report_indian-origin-scientist-says-universe-will-continue-to-expand-forever_1426287

http://newsmanager.gooya.com/technology/archives/109462.php

http://www.konjkav.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6373&Itemid=105

http://www.telegraph.co.uk/science/space/7955379/The-universe-will-expand-forever-new-Nasa-study-on-dark-energy-concludes.html

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1304684/Nasa-scientists-discover-Universe-expand-forever.html







ترسیم دقیق قرآن از فروپاشی یک ستاره به شکل گل رز

سحاب چشم گربه (Cat’s Eye Nebula) موقع انفجار و فرو پاشی ستارگان ، گازها و موجهای حاصله ترکیبی بسیار زیبا بمانند گل رز ایجاد می کنند. عکس ناسا (NASA) که توسط تلسکوپ هابل (Hubble Telescope) گرفته شده است :

این پدیده در قرآن مجید در سوره الرحمن آیه 37 بیان گردیده است:

فإذا انشقت السماء فکانت وردة کالدهان

هنگامی که آسمان از هم پاشیده شود و مانند رنگ سرخی رز(گلگون) درآید

چگونه 1400 سال پیش که هیچ تلسکوپی وجود نداشته اینچنین قرآن این صحنه را توصیف میکند !؟ لحظه ای بیاندیشیم.......


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 928
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 59
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 2,540
  • بازدید سال : 81,635
  • بازدید کلی : 726,453